آفتاب

رم 22 آذر میزبان کنفرانس شبه وین درباره لیبی است/دعوت سازمان ملل برای پیوستن به توافق صلح

رم 22 آذر میزبان کنفرانس شبه وین درباره لیبی است/دعوت سازمان ملل برای پیوستن به توافق صلح

فرستاده سازمان ملل به لیبی از طرف‌های درگیر در این کشور خواست به توافقنامه سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی بپیوندند. وزیر امور خارجه ایتالیا نیز از تصمیم کشورش برای برگزاری کنفرانسی با هدف اعمال فشار علیه لیبیایی‌ها برای تشکیل دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، مارتین کوبلر، فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی در وبلاگی در صفحه رسمی هیات سازمان ملل در شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" از همه گروه‌های لیبیایی دعوت کرد هرچه سریعتر به توافق سیاسی ملحق شوند.

کوبلر گفت: قطار لیبی به سرعت به سمت توافق حرکت می‌کند و همه باید به این قطار ملحق شوند.

وی نتایج نشست‌های خود را با طرف‌های لیبیایی و جامعه جهانی بسیار "خوب" و "ثمربخش" توصیف کرد.

فرستاده سازمان ملل به لیبی اخیرا دیدارهایی در شهرهای طرابلس و طبرق با طرف‌های لیبیایی داشت.

وی همچنین سفرهایی به قاهره، تونس، الجزایر و برخی کشورهای اتحادیه اروپا داشته است.

در همین راستا، پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کشورش قصد دارد با برگزاری کنفرانس بین‌المللی در رم طرف‌های لیبیایی را برای تشکیل هرچه سریعتر دولت وحدت ملی تحت فشار قرار دهد.

جنتیلونی اظهار داشت: این کنفرانس قرار است 13 دسامبر جاری(22 آذر) و با هدف تشویق گروه‌های لیبیایی به دستیابی به توافقی برای تشکیل دولت ملی در این کشور برگزار شود.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: هدفی که ایتالیا دنبال می‌کند ایجاد توافقی میان گروه‌های مختلف لیبی و فراهم کردن شرایط برای تشکیل هرچه سریعتر دولت وحدت ملی و به دنبال آن صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت برای ایجاد ثبات در کشور است.

کنفرانسی که ایتالیا و آمریکا به دنبال برگزاری آن هستند تا حدودی به کنفرانس اخیر وین درباره آینده سوریه شباهت دارد.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: سرگئی لاوروف و جان کری، همتایان روس و آمریکایی‌اش نیز در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

در کنفرانس یک روزه رم، آمریکا، روسیه و سه عضو دائم شورای امنیت یعنی انگلیس، چین و فرانسه و همچنین برخی کشورهای بزرگ اروپایی و کشورهای منطقه مانند الجزایر، مراکش و مصر شرکت خواهند کرد.

با افزایش تنش‌ها در لیبی و آشوب در این کشور و ورود صدها هزار مهاجر غیرنظامی به سواحل ایتالیا نگرانی‌ها در این کشور به سبب بحران لیبی افزایش یافته است.

انتهای پیام

کد N1054819

وبگردی