آفتاب

واشنگتن فشارهایش بر آنکارا را فعلا کم کرده است

واشنگتن فشارهایش بر آنکارا را فعلا کم کرده است

در پی ساقط شدن جنگنده روسی، آمریکا به آرامی دست از درخواست طولانی مدت خود از متحدان ناتو برای ایفای نقش فعالانه‌تر در کمپین هوایی علیه داعش برداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام به گفته یکی از مقامات آمریکایی با این هدف صورت گرفته که فضا برای کاهش تنش‌ها بین مسکو و آنکارا فراهم شود. به گفته مقامات آمریکایی ترکیه از زمان وقوع این درگیری در 24 نوامبردیگر در هیچ یک از حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در سوریه شرکت نکرده است.

همزمان با آغاز حملات هوایی انگلیس در سوریه و افزایش نقش نظامی فرانسه در مبارزه با داعش در پی حملات مرگبار پاریس، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته صراحتا از ترکیه خواست تا نقش نظامی گسترده‌تری را ایفا کند.

کارتر در این باره گفته بود اولویت اول آمریکا برای ترکیه این است که آنکارا مرزهای جنوبی خود را با سوریه به ویژه 60 مایلی که از سوی جهان خارجی برای پیوستن به این گروه و همچنین مبادلات غیرقانونی این تروریست‌ها استفاده می‌شود، مسدود کند.

اما آمریکا علاوه بر این از آنکارا می‌خواهد تا حملات هوایی خود علیه مواضع داعش را افزایش دهد حتی اگر واشنگتن به شدت از حملات ترکیه به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) حمایت کند.

کارتر در اظهارات اخیر خود خطاب به کنگره خاطرنشان کرد، اکثر عملیات هوایی ترکیه پ ک ک را مورد هدف قرار داده است نه داعش را. در همین حال برخی مقامات بر نشانه‌هایی تاکید می‌کنند که ترکیه براساس آنها تلاش می‌کند مرزهای حساس مذکور را بیش از پیش کنترل کند.

در حالی که مقامات آمریکایی از ارائه هر آماری درباره تعداد و نوع حملاتی که ترکیه در سوریه انجام می‌دهد، خودداری می‌کند مقامات ترکیه‌ای هرگونه ادعا درباره عدم حضور آنکارا در مبارزه با داعش را تکذیب می‌کند.

یکی از مقامات ارشد دولت ترکیه در این باره به رویترز گفت: ما دست کم در نیمی از حملات هوایی علیه داعش حضور داشتیم. جدای از این ترکیه در شناسایی اهداف و فراهم کردن اطلاعت لجستیکی و اولیه نقش پررنگی دارد. اما با آمریکایی‌ها همکاری بسیار نزدیکی داریم.

در این میان با توجه به افزایش تنش‌ها بین مسکو و آنکارا پس از حمله به جنگنده روسی و سقوط آن آمریکا امیدوار است کاهش این درگیری‌ها به ترکیه اجازه دهد نقش برجسته‌تری در ائتلاف ضد داعش داشته باشد.

با این حال مقامات ترکیه‌ای تاکید می‌کنند درگیری بین روسیه و ترکیه مانع از فعالیت ترکیه در کمپین هوایی نخواهد شد.

مقامات آمریکایی نیز تاکید می‌کنند که این درگیری‌ها در مجموع تاثیری بر عملیات ائتلاف ضد داعش نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N1054789

وبگردی