آفتاب
‌یک جامعه‌شناس:

نوع تربیت کودک، شخصیت اجتماعی او را در آینده شکل می‌دهد

نوع تربیت کودک، شخصیت اجتماعی او را در آینده شکل می‌دهد

‌یک جامعه شناس تاکید کرد: نوع تربیت کودک در کانون خانواده، شخصیت اجتماعی او را در آینده شکل می‌دهد.

مرجان انصاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به تربیت کودکان گفت: در 7 سال نخست زندگی کودک، مقوله تربیت بسیار اثر‌گذار است.

این جامعه شناس عنوان کرد: نوع گفتار، نوع رفتار و منش و چگونگی بروز واکنش‌های فردی به مسائل غالبا در طول 7 سال نخست زندگی شکل می‌گیرد و کودک هر آن چه را از محیط خانواده و اطرافیان فرا می‌گیرد، عموما در شخصیت وی ماندگار می‌شود.

وی تصریح کرد: نوع تربیت کودک در کانون خانواده، شخصیت اجتماعی او را در آینده شکل می‌دهد.

انصاری اظهارکرد: در عصر اطلاعات و هجوم رسانه‌های جمعی و اطلاعاتی گسترده، اگر چه به نظر می‌رسد نقش تربیت خانواده اثر کمتری دارد، اما خانواده‌ها می‌توانند حتی این نوع ابزارها را در محیط خانواده برای فرزندان خود مدیریت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: بی شک علاوه بر عوامل ژنتیکی فرزندان، آنچه شخصیت کودک را رقم می‌زند عوامل بیرونی و فرهنگی و تربیتی است.

این جامعه شناس عنوان کرد: باید برای کودکان از همان دوران طفولیت، اهداف بلند مدت تربیتی مشخص کرد و او را به سمت منش‌های اخلاقی و تربیتی سوق داد.

وی گفت: راستگویی، دقت، ادب، احترام به بزرگترها، برخورد مناسب با اطرافیان، پرهیز از خشونت، بخشندگی، سخاوت و محبت کردن از مواردی است که به راحتی می توان به کودک آموخت.

انصاری یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که در تربیت فرزند، رفتار و منش اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر اهمیت زیادی دارد و نباید کودک تعارضی میان رفتار و گفتار دریابد، چرا که تاثیر رفتار والدین در نوع تربیت به مراتب بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در تربیت فرزند، باید احساسات، نیازها و توانمندی‌های او را در نظر گرفت و طبق این مولفه‌ها به تربیت پرداخت.

این جامعه شناس در پایان عنوان کرد: انعطاف پذیری، سازگاری، تحمل و صبر از جمله نکات مهمی است که می‎تواند شخصیت اجتماعی فرزندان را شکل بدهد که در این راستا والدین باید در آموزش‌های تربیتی خود این نکات را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

کد N1054606

وبگردی