آفتاب

تونی بلر: روسیه و ایران باید بخشی از روند صلح سوریه باشند

تونی بلر: روسیه و ایران باید بخشی از روند صلح سوریه باشند

نخست‌وزیر سابق انگلیس در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک گفت که روسیه و ایران باید در مذاکرات روند صلح سوریه مشارکت داشته باشند. وی همچنین اقدام قانونگذاران کشورش در ارائه چراغ سبز به حملات هوایی در سوریه را ستود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اظهارات تونی بلر که بین سال‌های 1997 تا 2007 به عنوان نخست‌وزیر انگلیس در قدرت بود، یک روز پس از آن مطرح شد که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سومین دور مذاکرات حل بحران سوریه اواخر ماه جاری میلادی در نیویورک برگزار می‌شود.

بلر گفت: به دلیل تمام اتفاقاتی که رخ داده، همه ما می‌دانیم که اکنون در کجا قرار داریم و باید به توافقی دست یابیم که نمایندگان اسد (بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه) و منافع پشت آن شامل ایران و روسیه هم بخشی از آن باشند. هیچ راه دیگری جز این وجود ندارد.

نخست‌وزیر سابق انگلیس در ادامه نسبت به وقوع حملات تروریستی تمار عیار در اروپا هشدار داد و همچنین از قانونگذاران کشورش که مجوز حملات هوایی به سوریه را صارد کردند، قدردانی کرد.

وی مدعی شد: ایدئولوژی داعش "ریشه‌های عمیقی در جوامع مسلمان" دارد.

وی گفت که چنانچه این گروه و ایدولوژی آن شکست نخورد، حملات تروریستی بزرگتری از بمبگذاری و تیراندازی در پاریس در انتظار اروپا خواهد بود.

با این حال بلر اذعان کرد که اکثر مسلمانان به صورت کلی "جهاد به سبک داعش و تروریسم نشات گرفته از آن" را رد می‌کنند.

وی افزود: در اکثر کشورهای مسلمان، شمار زیادی باور دارند که سیا و یهودیان در پشت حملات 11 سپتامبر بودند. با این حال روحانیونی که معتقدند مرتدها باید کشته شوند و علیه یهودیان خواستار جهاد می‌شوند، دنبال‌کنندگان میلیونی در توئیتر دارند. این ایدئولوژی ریشه‌های عمیقی دارد. ما باید با ریشه‌های آن مقابله کنیم.

وی در ادامه گفت که باید با داعش را در سوریه، عراق و لیبی شکست داد و این تنها "آغاز" کار است و همچنین باید با "ایدئولوژی اسلامی" هم مقابله شود.

انتهای پیام

کد N1054602

وبگردی