آفتاب

نزدیکی مسعود بارزانی با سعودی ها در بی‌خبری کامل

نزدیکی مسعود بارزانی با سعودی ها در بی‌خبری کامل

ایرنا نوشت: مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق چند روزی است به دور از چشم رسانه ها به عربستان سعودی سفر کرده و در این سفر با پادشاه و سایر مقامات این کشور دیدارهایی انجام داده است.

مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق چند روزی است به دور از چشم رسانه ها به عربستان سعودی سفر کرده و در این سفر با پادشاه و سایر مقامات این کشور دیدارهایی انجام داده است، اما به دلیل نبود جزییات مذاکرات وی در ریاض، کسی از ناظران و تحلیل گران قادر به اظهار نظر در این خصوص نیست.

در حالی وی راهی این سفر شده که تنها دیدار بارزانی با پادشاه عربستان پوشش خبری داده شد و بقیه این دیدارها دست کم طی چند روز گذشته در رسانه ها جایی پیدا نکرد.

علی محمد صالح عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق در خصوص این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: من در جریان جزییات این سفر نیستم و تنها می دانم که به همراه رییس دفتر خویش به این سفر رفته و کسی از سایر احزاب همراه ایشان نبوده اند.
وی در خصوص نوع پوشش رسانه های منطقه اقلیم و عراق نیز اظهار داشت: از دیدگاه ما دوره قانونی ریاست ایشان به پایان رسیده است، ولی رسانه ها هم در این خصوص برخوردهای متناقضی داشته اند، به طوری که برخی در گزارش های خود از وی به عنوان ریاست اقلیم یاد کرده اند و برخی نیز تنها به عنوان 'مسعود بارزانی' بسنده کرده اند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که این سفر در راستای تلاش عربستان برای دورهم جمع کردن گروههای مسلح سوری و از جمله کردهای سوری نزدیک به بارزانی انجام شده است.
مسعود بارزانی در دو هفته گذشته با شماری از احزاب مجلس الوطنی کردی سوریه در اربیل نیز دیدار کرده و بر ضرورت مشارکت کردها در نشست مخالفین دولت سوریه تاکید کرده بود.

مسعود عبدالخالق مسئول مرکز مطالعاتی استاندارد در اربیل نیز در خصوص محتویات این سفر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به دلیل نبود اطلاعات حتی رسانه ای امکان اظهار نظر در این خصوص وجود ندارد.

وی هم زمان معتقد است روابط سیستمی و ارگانیک در اقلیم از بین رفته است، به خاطر همین منافع عمومی منطقه اقلیم، تبدیل به منافع حزبی و منافع حزبی هم تبدیل به منافع شخصی شده است.

این تحلیل گر کرد تصریح کرد: روابط خارجی اقلیم تنها از سبد یک کشور خارجی قابل تحلیل است و این باعث آسیب جدی به منافع کردها در منطقه شده است.
در خصوص نیات و اهداف سعودی ها برای نزدیک شدن به مسعود بارزانی دیدگاه های مختلفی وجود دارد، از جمله این که برخی اعتقاد دارند که نزدیکی وی به ریاض حاصل برنامه ریزی سعودی ها برای تقسیم عراق است و برخی نیز اعتقاد دارند که سعودی ها در تلاش هستند با نزدیک شدن به کردها و ایجاد یک ائتلاف ، عربی - کردی، دولت مرکزی عراق را زیر فشار قرار دهند.

با این حال، سفر بارزانی به عربستان سعودی، به دلیل مذاکرات پشت درهای بسته وی با رهبران سعودی، باعث شد که شمار زیادی از مسئولان و سیاسیون کرد در اقلیم در تماس خبرنگار ایرنا در اربیل برای دریافت نظرات آنان همگی از اظهار نظر در این خصوص به دلیل نداشتن اطلاعات کافی خودداری کنند.

52261

کد N1054594

وبگردی