آفتاب

دولت آلمان گزارش سرویس جاسوسی خود درباره عربستان را رد کرد

دولت آلمان گزارش سرویس جاسوسی خود درباره عربستان را رد کرد

دولت آلمان گزارش منتشر شده از سوی سرویس اطلاعات خارجی این کشور درباره عربستان را رد و اعلام کرد، ریاض شریک اصلی در حل درگیری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ تنش میان صدراعظم آلمان و وزارت امور خارجه این کشور از یک طرف و سرویس اطلاعات خارجی از طرف دیگر زمانی شدت گرفت که سرویس اطلاعات خارجی آلمان روز چهارشنبه هفته قبل گزارشی را منتشر کرد که در آن عربستان به داشتن سیاست خارجی بی ثبات‌کننده در منطقه خاورمیانه متهم شد.

در این گزارش آمده است: موضع محتاطانه دیپلماتیک اعضای قدیمی رهبری خانواده سلطنتی عربستان در حال جایگزینی با یک سیاست مداخله جویانه تهاجمی است.

همچنین سرویس جاسوسی آلمان بر نقش محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان متمرکز شده است.

این سرویس اعلام کرده که وی و پدرش سلمان، پادشاه عربستان که در ژانویه سال 2015 قدرت را در عربستان به دست گرفته به نظر به دنبال این هستند تا خودشان را رهبران جهان عرب بنامند و می‌خواهند با پیشبرد یک دستورکار سیاست خارجی و استفاده از یک مولفه قدرتمند نظامی و ائتلاف جدید منطقه‌ای این کار را انجام دهند.

این در حالی است که استفان زیبرت، سخنگوی دولت برلین روز جمعه گفت، این مساله حساس است که برلین موقعیتی منسجم برای نقش عربستان در منطقه داشته باشد. ارزیابی‌های سرویس اطلاعات خارجی آلمان که منتشر شده هیچ اثری بر این موقعیت نمی‌گذارد. این گزارش‌ها درست نیست و عربستان فاکتور بسیار مهم در منطقه محسوب می‌شود.

وی به حضور عربستان در نشستهای وین، اتریش و با هدف یافتن راه حلی سیاسی در سوریه و تلاش برای برگزاری نشستی با مخالفان سوری تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز تاکید کرد که برلین رابطه‌ای خوب و برپایه اعتماد با سرویس اطلاعات خارجی درباره تحلیل‌ها درخصوص خاورمیانه دارد و گفت:‌ نقش سرویس اطلاعات خارجی آلمان که به صدراعظم کشور گزارش می‌دهد تامین اطلاعاتی است که دولت درخواست می‌کند و نه تامین اطلاعات برای روزنامه نگاران.

انتهای پیام

کد N1054562

وبگردی