آفتاب

دومین اعتراضات ضد دولتی در سئول

دومین اعتراضات ضد دولتی در سئول

پلیس کره جنوبی امروز شنبه برای اعتراضات جدید ضد دولتی در سئول در حالت آماده باش به سر می‌برد و منتقدان، رئیس‌جمهوری این کشور را متهم می‌کنند که وی اقدامات سرکوبگرانه پدرش را تکرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در آستانه اعتراضات امروز معترضان منتقدان بر این باورند که اقدامات پارک گئون-های، رئیس‌جمهوری کره جنوبی بسیار شبیه اقدامات سرکوبگرانه پدرش پارک چونگ-هی است. وی از 1961 تا ترورش در سال 1979 به عنوان رئیس‌جمهور، دیکتاتور و ژنرال نظامی بر کره جنوبی سلطه داشت.

حدود 18 هزار نیروی پلیس با ماشینهای آب پاش برای برقراری نظم مستقر خواهند شد و انتظار می‌رود که حدود 50 هزار معترض در راهپیمایی مقابل ساختمان دولتی سئول شرکت کنند. پلیس در ابتدا برگزاری این راهپیمایی را ممنوع کرده بود اما سازمان دهندگان آن به دادگاه اداری سئول مراجعه کردند و توانستند حکم پلیس را ملغی کنند و به این ترتیب راه برای برگزاری دومین اعتراضات گسترده در سئول ظرف یک ماه هموار شد.

اولین راهپیمایی در چهاردهم نوامبر برگزار شد و حدود 60 هزار تن در آن شرکت کردند و درگیری بسیاری میان معترضان و پلیس مجهز به ماشین آب پاش رخ داد. در جریان آن یک کشاورز 69 ساله پس از برخورد مستقیم با آب پر فشار به کما رفت و همچنان در بیمارستان بستری است. معترضان قصد دارند که امروز از ساختمان دولتی سئول موسوم به سیتی هال تا بیمارستان دانشگاه ملی سئول که این کشاورز بستری است، راهپیمایی کنند.

برگزارکنندگان این راهپیمایی وعده داده‌اند که این بار اعتراضاتی صلح آمیز با حضور برخی از چهره‌های مذهبی از میان کاتولیکها، پروتستانها و بودایی‌ها برگزار کنند. منتقدان می‌گویند که پارک گئون های به رغم وعده انتخاباتی خود برای ایجاد وحدت ملی با مخالفان، به شدت به تاکتیکهای مسلحانه تکیه دارد که پیشتر توسط پدرش به کار برده می‌شد.

انتهای پیام

کد N1054556

وبگردی