آفتاب
حق‌شناس در گفتگو با مهر؛

رسانه ها پیام نامه رهبرانقلاب را منتقل کنند

رسانه ها پیام نامه رهبرانقلاب را منتقل کنند

عضو حزب اعتماد ملی با بیا اینکه رسانه ها باید نامه رهبری را منتقل کنند، گفت: نامه رهبری به جوانان غربی می‌تواند یک ممیزه جدی را میان اسلام با اتفاقاتی که داعش در منطقه انجام می‌دهد، به نمایش بگذارد.

محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که دنیای امروز با توجه به جایگاهی که رسانه و دیپلماسی عمومی در شکل دادن به افکار عمومی پیدا کرده است، اتخاذ رویکرد گفتگو با مخاطبین بطور مستقیم از زبان یک رهبر سیاسی و مذهبی می‌تواند کاری کم‌سابقه باشد.

وی افزود: این اقدام خواهد توانست مخاطب خود را در فضای رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی کشورهایی که مورد خطاب نامه رهبر انقلاب هستند پیدا کنند.

حق‌شناس تاکید کرد: این دو نامه متناسب با دو اتفاق مهم و تاریخی که بعد از جنگ جهانی دوم در کشور فرانسه و حتی اروپا بی‌سابقه بوده است نگارش شد؛ اتفاقی که افکار عمومی جهان را متوجه خود کرد.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: هدفی که اقدام‌کنندگان این حوادث یعنی داعش داشتند، این بود که بتوانند افکار عمومی جهان را با نوعی از تروریسم و خشونت به شدت کور، آشنا و آنها را متوجه اهداف و موقعیت خود کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که این اقدامات را مرتکب شده‌اند تحت لوای اسلام و با قرائت خاصی از آن، این تحرکات را انجام دادند و پرچمی که در اختیار دارند متاسفانه منقش به شعار لااله‌الا‌الله و محمد رسول‌الله است، بنابراین طبیعی است که افکار عمومی غیرپیچیده‌ای که در غرب وجود دارد، می‌تواند دستخوش پاره‌ای از قضاوت‌هایی باشد که این قضاوت‌ها، اسلام رحمانی و واقعی را مخدوش کند.

حق‌شناس افزود: به نظر می‌رسد دولت‌های مسلمان و چهره‌های نخبه فرهنگی، فکری و سیاسی می‌توانند در تنویر افکار عمومی و جدا کردن آنچه که در پاریس اتفاق افتاد با واقعیت اسلام، نقش موثری ایفا کنند.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: با نقشی که رهبری جمهوری اسلامی دارند، که هم بالاترین مقام سیاسی کشور هستند و هم به عنوان یک چهره شناخته شده و یک مرجعیت مذهبی هم در حوزه فقه شیعی و هم در حوزه قرائتی که در نتیجه آن انقلاب اسلامی شکل گرفته است تلقی می‌شود، می‌توانند با مخاطب قرار دادن افکار عمومی، یک ممیزه جدی را میان اسلام با اتفاقاتی که داعش در منطقه انجام می‌دهد، به نمایش بگذارد و بیانگر وجه صحیحی از اسلام باشد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر نقش سردمداران غربی در حمایت‌های اولیه از گروه‌های افراطی در منطقه مانند طالبان و القاعده را می‌توان با یک بیان استدلالی و روشن برای مردم غرب معرفی کرد تا این آگاهی به آنها برسد که به هر حال سکوت و حمایت غرب از این تفکرات تا زمانی که دامنه آن به اروپا گسترده نشده بود، امری پسندیده تلقی می‌شد.

حق‌شناس تاکید کرد: طبیعی است که اگر جهان بخواهد نسبت به تروریسم واکنش نشان دهد، نباید تروریسم را به خوب و بد تقسیم کند. ما نمی‌توانیم به سمتی برویم که در مقابل یک تروریسم، سکوت و در مقابل دیگری واکنش‌های جدی نشان بدهیم.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: بنابراین داعش وقتی دست به کشتار می‌زند، اگر در بیروت باشد خیلی توجه کسی را جلب نمی‌کند اما اگر در پاریس کشتار کند، همه دنیا می‌خواهند واکنش نشان بدهند؛ این به هیچ وجه عادلانه نیست.

وی در پایان گفت: در این برهه لازم است که رسانه‌ها بخصوص رسانه‌هایی که دغدغه انتقال مفاهیم را دارند، بتوانند به نحو مقتضی این پیام و نامه رهبر انقلاب را به دنیا منتقل کنند.

کد N1054431

وبگردی