آفتاب

وزارت خارجه آمریکا: از هر فرصتی برای درخواست آزادی رضائیان استفاده می‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا: از هر فرصتی برای درخواست آزادی رضائیان استفاده می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که به تلاش‌ها برای بازگرداندن جیسون رضائیان ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود با بیان این‌که پانصد روز از بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران می‌گذرد، گفت: جیسون باید این پانصد روز آزاد می‌بود تا گزارش‌ها برای ترویج درک مردم ایران را دنبال کند اما در عوض بازداشت وی ادامه دارد.

او مدعی شد، همانطور که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند، بازداشت وی ناعادلانه است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر افزود: ما به تلاش‌های خود برای بازگرداندن جیسون به کشور ادامه می‌دهیم. من تاکید می‌کنم که ما درباره این مساله با ایران به صورت شفاف صحبت کردیم و گفتیم که ما همواره موضوع جیسون و دیگر آمریکایی‌ها شامل سعید عابدینی و امیر حکمتی را که در آن‌جا در بازداشت هستند مستقل از مسائل دیگر دنبال کرده‌ایم. پیام ما به ایران روشن بوده است مبنی بر این که این افراد مستقل از هر مساله یا موضوع دیگری باید به کشور باز گردند.

وی هم‌چنین گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما تلاش کرده باشد از رفتار ایران در منطقه یا داخل کشور دفاع کند. با این حال ما هرگز وعده ندادیم و در حقیقت ارزیابی روشنی داشتیم و گفتیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لزوما قرار نیست موجب پایان دادن به عملکرد ایران در منطقه شود و من فکر می‌کنم همان‌طور که گفتم این یکی از دلایلی است که ما همواره تلاش کرده‌ایم این مسائل را از هم جدا و به صورت مستقل روی آن‌ها کار کنیم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: من می‌دانم که وزیر امور خارجه شخصا مساله آمریکایی‌های بازداشت شده را در هر فرصتی هنگام دیدار با همتایان ایرانی خود مطرح کرده است. ما قصد داریم به این کار ادامه دهیم و بگوییم که آن‌ها باید آزاد شوند.

تونر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته است ایران دست کم تا سال 2003 یک برنامه تحقیق و توسعه در زمینه تسلیحات هسته‌ای داشته و این‌که آیا ایران پذیرفته است، چنین برنامه‌ای داشته؟ گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم. آن‌ها این مساله را رد کردند اما آژانس تصمیم گرفت که چنین تحقیقی را انجام دهد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت دقیقا چون آن‌ها (ایرانی‌ها) غیرقابل اعتماد هستند توافق با آن‌ها اشتباه است، تاکید کرد که این حرف‌ها دیگر کهنه شده است.

تونر خاطرنشان کرد: من از مطرح کردن اصطلاحات مربوط به دوران جنگ سرد بیزارم اما مساله اعتماد نیست، بلکه مساله راستی‌آزمایی است. ساختاری به وجود آمده است که از نظر ما برنامه جامع اقدام مشترک اجازه دسترسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات مورد نیاز برای نظارت را فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین تصمیم ایران درباره جیسون رضائیان گفت: ما هنوز نمی‌دانیم. شما درباره حکم وی صحبت می‌کنید اما ما هنوز تایید قطعی درباره این‌که حکم وی چیست، دریافت نکرده‌ایم.

جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست تابستان سال گذشته به اتهام جاسوسی در تهران بازداشت و سپس پس از گذراندن مراحل قانونی و محاکمه در دادگاه مجرم شناخته شد. وی به حبس محکوم شده است.

انتهای پیام

کد N1053883

وبگردی