آفتاب

قلب پشتیبانی عملیات‌های داعش کجاست؟/ گزارش فرانس‌پرس از امارت تازه تأسیس داعش در لیبی

قلب پشتیبانی عملیات‌های داعش کجاست؟/ گزارش فرانس‌پرس از امارت تازه تأسیس داعش در لیبی

واحد مرکزی خبر نوشت: داعش در لیبی در سایه مشغول بودن جامعه بین المللی به این گروه در سوریه و عراق، امارت خود در منطقه « سرت » در شمال این کشور را به « پایگاه پشتیبانی » تبدیل کرده اند.

خبرگزاری فرانسه از طرابلس گزارش داد، منابع آگاه و کارشناسان اعلام کردند در این پایگاه پشتیبانی صدها ستیزه جوی خارجی جذب شده اند و برای اجرای حملات تروریستی در خارج آموزش می بینند.

ماتیا توالدو پژوهشگر ایتالیایی و کارشناس امور لیبی در موسسه روابط خارجی شورای اروپا گفت: « فرماندهی مرکزی داعش مدت طولانی است که در لیبی سرمایه گذاری و هزینه کرده است و اکنون ستیزه جویان خارجی به جای سوریه به سرت لیبی می روند.»
توالدو افزود: پایگاه داعش در لیبی به مرکزی اصلی جذب عناصر افراطی در منطقه تبدیل شده است.

سرگرد محمد الحجازی سخنگوی فرماندهی کل ارتش لیبی گفت: « سرت امروز مقر فرماندهی و حکومت اعضای گروه داعش شده است و در این منطقه عملیات آموزش ستیزه جویان جدید و ترویج افکار و اندیشه های داعشی صورت می گیرد.»

یک افسر بلندپایه نیروهای دولتی لیبی نیز که خواست نامش فاش نشود گفت: «صدها ستیزه جوی خارجی که از کشورهای تونس، سودان ، نیجریه و به خصوص یمن آمده اند در شهر سرت جمع شده اند تا آموزش ببینند ، مسلح شوند و برای اجرای حملات تروریستی در دیگر کشورها آماده شوند.»

عناصر داعش تاکنون سرت را پایگاه و پناهگاه امن و به دور از تهدیدات جدی برای خود دیده اند.

موسسه « میپل کرافت » که مشاوره امنیتی می دهد به تازگی اعلام کرد داعش به خوبی درک می کند هرج و مرج در لیبی فرصتی برای تقویت مجدد و بازسازی قدرت آن است. داعش تا زمانی که جنگ داخلی در لیبی ادامه یابد می تواند حضور مهم خود در این کشور را حفظ و از شاخه های وابسته به خود در همه منطقه حمایت کند.

یک مقام مسئول در شورای محلی شهر سرت که در شهر مصراته در فاصله حدود 200 کیلومتری شرق طرابلس زندگی می کند گفت: « همه چیز در شهر سرت تغییر کرده است. ستیزه جویان مسلح داعش در شهر جولان می دهد انگار که مدت طولانی است سرت شهر آنان است. نماز بر همه واجب است. احکام شرع در این منطقه اجرا می شود و زنان فقط در موارد ضروری از خانه خارج می شوند. »

این مسئول محلی افزود، وقتی از یک مرکز ایست و بازرسی عبور می کنی می بینی که یک نقاب پوش سودانی به تو سلام می کند. در فاصله چندین متری بعد از آن با یک مرد مسلح تونسی برخورد می کنی. همه این موارد جریان دارد در حالی که یک دولت در طرابلس و یک دولت در شرق اعلام موجودیت کرده است و هر دو دولت و نیروهای وابسته به آنان از ورود به نبرد با عناصر داعش برای آزاد سازی شهر سرت پرهیز می کنند.»

داعش به تازگی تصاویر و نوارهای ویدئویی را از مغازه های فروش شیرینی و قصابی ها در شهر سرت منتشر کرده و هدف از آن تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع در این شهر است.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه لیبی تخمین زد چند هزار ستیزه جوی خارجی اکنون در صف گروه داعش در سرت هستند.
وی در خصوص افزایش این تعداد در سایه فشار شدیدی که بر داعشی ها در سوریه و عراق اعمال می شود ابراز نگرانی شدیدی کرد.
یک مسئول دیگر در دولت لیبی که مورد حمایت جامعه بین المللی است گفت: « تشدید حملات به داعش در سوریه و عراق باعث می شود سرکرده ها ، عناصر و مراکز فرماندهی آن به لیبی منتقل شود.»

داعش که اکنون با نیروهای دولتی در بنغازی در هزار کیلومتری شرق طرابلس و در اطراف شهر درنه در شرق لیبی می جنگد تلاش می کند قلمرو امارت مدیترانه ای خود را از طریق تصرف شهر های نزدیک گسترش دهد.

داعش بعد از اشغال شهرک « النوفلیه » در فاصله 120 کیلومتری شرق سرت ، شهر اجدابیا در فاصله 350 کیلومتری شهر سرت را هدف قرار داد.

به رغم این که داعش در حال گسترش نفوذ و قلمرو خود در لیبی است جامعه بین المللی همچنان بخش زیادی از تلاش های خود را بر مبارزه با این گروه تروریستی در سوریه و عراق متمرکز کرده است.

ماتیا توالدو پژوهشگر ایتالیایی و کارشناس امور لیبی در موسسه روابط خارجی شورای اروپا معتقد است داعش آن قدرتی را که در عراق و سوریه دارد در لیبی ندارد ولی همزمان با اجرای راهبرد این گروه در انجام حملات تروریستی در خارج ، لیبی پل عبور مناسبی به سوی اروپا خواهد بود.

5252

کد N1053859

وبگردی