عضو هیات علمی دانشگاه لرستان:

عاشورا به‎واسطه خلق حماسه‌های بی‎بدیل، بی‎همتاست

عاشورا

یک عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان گفت: قیام عاشورا از نظر خلق حماسه‎های بی‎بدیل و نمایش هنرهای جاودانه انسانی بی‎همتاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، ثواقب در حاشیه همایش اسلام پس از عاشورا که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: قیام عاشورا از نوع قیام‎های اسلامی، اصلاحی و مقدس در تاریخ اسلام است که پیامدهای آن در بعد سیاسی و اجتماعی در حرکت‎ها و جنبش‎های سیاسی کرد. یکی از پیامدهای این قیام پیامد الهام‌بخشی و اثرگذاری است و در طول تاریخ به عنوان یک الگو در بین علویان و شیعیان نمود پیدا کرد.

وی با اشاره این‌که «از انقلاب اسلامی ایران نیز می‎توان به عنوان یکی از پیامدها و نتایج قیام عاشورا نام برد»، تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) دو بینش رهبری دینی و رهبری سلطنت‎گرا و ملوکیت در تقابل با هم قرار گرفتند و با این حال قیام عاشورا را نیز می‎توان تقابل بین این دو بینش دانست.

وی با بیان این‌که «بینش دین‎گرا حکومت را به عنوان یک اصل ابزاری برای استقرار دین می‎داند» ادامه داد: بینش سلطنت‎گرا و ملوکیتی نیز که پس از پیامبر(ص) شکل گرفت از دین به به عنوان ابزاری برای شکل‎گیری حکومت بهره می‎بردند.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با اشاره به این‌که «کسانی در روز عاشورا در مقابل امام حسین(ع) ایستادند که آیات جهاد بر روی شمشیرهای آن‌ها نقش بسته بود»، اظهار کرد: از نظر شیعه قیام عاشورا یک قیام استکبارستیزانه است و با این حال در کنار این دیدگاه عده‎ای نیز این قیام را سیاسی و در راستای تشکیل حکومت و برخی هم آن را قیامی منجی‎گرایانه، انتحاری و ناآگاهانه، حرکتی فردی و فاقد جنبه اجتماعی، رقابت قدرت، خودخواهانه و انتقام‎جویانه، ستیزه‎ای درون خاندانی، قیامی افشاگرانه، خروجی علیه حکومت مستقر و برخی هم آن را قیامی اصلاحی، آگاهانه و با اهداف مقدس دانسته‎اند.

وی با بیان این‌که «در کنار دیدگاه‎های مطرح شده یک دیدگاه نیز قیام عاشورا را حرکتی دو وجهی با دو وجه سیاسی و باطنی دانسته است»، گفت: براساس این دیدگاه تشکیل حکومت وجه سیاسی و شهادت وجه باطنی قیام عاشورا را شامل می‎شود.

وی با اشاره به این‌که «یک نگاهی هم خود امام حسین(ع) نسبت به قیام عاشورا دارد و در واقع بهترین معرف این قیام هم خود امام هستند»، افزود: در وصیت‎نامه امام حسین(ع) که پیش از خروج از مدینه آن را نوشتند هدف از قیام عاشورا اصلاح امت جدشان، امر به معروف و نهی از منکر و احیا سیره و سنت پیامبر(ص) عنوان شده است.

انتهای پیام

کد N1053111

وبگردی