آفتاب
رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا:

آمانو هیچ جای گزارشش اعلام "عدم پایبندی" برای ایران نکرده است

آمانو هیچ جای گزارشش اعلام "عدم پایبندی" برای ایران نکرده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طبق برجام و نقشه راه، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده است و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می‌گذارد و آن بستن پرونده مسایل گذشته است.

رضا نجفی با اعلام این مطلب به خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: بخش زیادی از گزارش 15 صفحه ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تکرار بخش‌هایی از گزارش 2011 توضیح داده است. شاید حدود 50 بار به نوامبر 2011 یا ضمیمه 2011 و یا سند 2011/65 اشاره شده است. در واقع مدیرکل خواسته بگویید ادعاها قبلا چه بوده است. هم‌چنین بخش دیگری از گزارش به سابقه قطعنامه‌های شورای حکام پرداخته است و بخش عمده‌ای هم به تشریح همکاری‌های ایران بر اساس "چارچوبی برای همکاری" و نقشه راه پرداخته است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مدیرکل گفته بود گزارشش نه کاملا سیاه و نه کاملا سفید است. البته همانطور که جناب آقای عراقچی گفتند به نظر بیشتر سفید است. مهمترین نکته گزارش عدم انحراف مواد هسته‌ای در ایران است. به همین جهت مدیرکل در هیچ جای گزارشش اعلام "عدم پایبندی" نکرده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از موارد مثل بحث سند 15 صفحه‌ای، معدن گچین، جابربن حیان و موارد این چنینی که به نظر ما بسته شده بودند اما آژانس در گزارش های قبلی به آن‌ها اشاره می‌کرد در این گزارش عملا بسته شده‌اند. به طور خاص در مورد مریوان، گزارش اعلام کرده که منطقه مریوان منظور نبوده و به نوعی این موضوع را نیز مختومه کرده است. در برخی موارد مثل آغازگر نوترونی یا انجام تست یا سیستم فیوز این گزارش حرفی برای گفتن ندارد.

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: گزارش رسما اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود چرخه سوخت هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که برخی ادعا می‌کردند ایران فقط در نطنز و فردو نیست که غنی‌سازی می‌کند و ممکن است جای دیگری هم غنی‌سازی داشته باشد.

وی گفت: آژانس همچنین رسما اعلام کرده که هیچ علامتی مبنی انجام فعالیت یا طراحی سلاح هسته‌ای بر مبنای سند اورانیوم فلزی پیدا نکرده است. گزارش همچنین ادعاهایی که در مورد محاسبات نوترونی می‌شد را تلویحا رد کرده است؛ زیرا آن‌ها را "نا تمام و ماهیتا متفرق" توصیف کرده است.

وی از دیگر نکات قابل تامل گزارش آژانس را اشاره به برخی مطالعات علمی درباره فناوری های دوکاربردی دانست و گفت: گزارش تصریح دارد که قبل از سال 2003 در ایران این فعالیت‌ها رخ داده است. البته در این رابطه (جدای از این‌که ما نظر متفاوتی داریم) ادعای برخی کشورها مبنی بر تداوم این گونه فعالیت‌ها را هم صراحتا رد کرده و اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود فعالیت‌های مربوط به توسعه سلاح هسته‌ای بعد از 2009 در ایران وجود ندارد. البته فناوری‌های دوکاربردی همان‌طور که از نام‌شان پیداست دو کاربردی هستند. اما در ایران هرگونه مطالعه و یا فعالیت علمی در رابطه با فناوری‌های دوکاربردی تنها برای مصارف صلح‌آمیز و یا متعارف بوده و هستند. در مورد چاشنی‌های انفجاری و یا سیستم چند نقطه‌ای، گزارش اذعان کرده است که کاربرد متعارف هم دارند به ویژه در خصوص چاشنی‌های انفجاری به استفاده فزاینده برای مقاصد غیرنظامی و متعارف نظامی اشاره کرده است.

نماینده دائم ایران در آژانس ادامه داد: با وجودی که بخش زیادی از گزارش سفید است، انتظار می‌رود که مخالفان جمهوری اسلامی ایران به ویژه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آن، با بزرگ نمایی بحث فناوری های دوکاربردی و تحریف بخش هایی از گزارش تلاش کنند تا آن را کاملا سیاه جلوه دهند. به هر صورت طبق برجام و نقشه راه، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده است و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می گذارد و آن بستن پرونده مسایل گذشته است.

وی تاکید کرد: نوبت گروه 1+5 است که به تعهد خود طبق بند 14 برجام عمل و موضوع را با ارائه قطعنامه ای به شورای حکام ببندند. تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می‌شود.

انتهای پیام

کد N1053079

وبگردی