آفتاب

"پاکستان به ائتلاف ضد داعش نمی‌پیوندد"

"پاکستان به ائتلاف ضد داعش نمی‌پیوندد"

نیشن در مقاله محسن رضا ملک تحت عنوان «مبارزه پاکستان علیه داعش» نوشته است: نواز شریف نخست وزیر اخیرا در حاشیه اجلاس سران مشترک المنافع خواهان پشتیبانی از تلاشهای بین‌المللی جهت مبارزه با تهدیدهای داعش و اجرای کامل تحریم‌های شورای سازمان ملل متحد علیه تروریسم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیشن، بنا به گزارش‌ها از پاکستان نیز خواسته شد که جزء ائتلاف بزرگ بین‌المللی جهت نابودی داعش در عراق و سوریه شود. تاکنون پاکستان بطور رسمی به این نوع پیشنهادات پاسخ نداده است ولی چندی قبل سرلشکر عاصم باجوه رئیس روابط عمومی ارتش گفت که پاکستان نیروهای خود را برای هیچ ماموریت خارجی نمی‌فرستد.

وی افزود: ما هم اکنون 182 هزار تن از نیروهای خود را در مرز با افغانستان مستقر ساخته‌ایم. پاکستان یک سیاست عدم دخالت در خاورمیانه را در نظر گرفته و به همین دلیل نیروهای خود را به یمن نفرستاد. در کنار آن پاکستان تجربه بدی در رابطه با مشارکت در ماجراجوئی‌های بین‌المللی مثل جهاد افغانستان و مبارزه علیه تروریسم بوش دارد. البته پاکستان در حال حاضر در متن بزرگترین عملیات علیه تروریسم در عصر حاضر است. با توجه به اشتغال پاکستان در مبارزه علیه تروریسم در سطح داخلی، خواسته مشارکت در یک ماجراجوئی نظامی در یک نقطه دیگر جهان منصفانه نخواهد بود. البته قدرتهای جهانی در حال حاضر به جای جستجوی راه‌ها و امکانات جهت تشکیل یک ائتلاف مشترک با روسیه علیه داعش در حال تقویت اهداف راهبردی خود در منطقه بوده و این یک واقعیت مشخص است که مهار داعش در راستای منافع راهبردی گسترده آمریکا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیست. در حال حاضر پاکستان با توجه به منافع ملی خود نمی‌تواند در ائتلاف پیشنهادی در خاورمیانه برای جنگ علیه ستیزه جویان داعش شرکت نماید البته معنی‌اش این نیست که علیه عوامل داعش در داخل کشور اقدام نخواهد کرد بلکه با توجه به از سرگیری فعالیت از سوی مولانا عبدالعزیز روحانی مسجد لال مبنی بر آغاز جد و جهد اجرای قرآن و سنت در کشور و سابقه رابطه‌های نزدیک نامبرده با ستیزه جویان طالبان و القاعده ریشه کن سازی این نوع عوامل در درجه اول ضروری است.

انتهای پیام

کد N1053040

وبگردی