آفتاب

ایران و روسیه برای ادامه همکاری های فنی در نیروگاه بوشهر توافق کردند

ایران و روسیه برای ادامه همکاری های فنی در نیروگاه بوشهر توافق کردند

ایرنا نوشت: ایران و روسیه در باره همکاری های فنی برای بهره برداری از واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر توافق کردند.

به گزارش ایرنا، براساس این توافق که در نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در مسکو به دست آمد و متن آن امروز (پنجشنبه) منتشر شد، طرف های ایرانی و روس در باره ادامه همکاری در مسائل فنی مربوط به بهره برداری از واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر و تامین بهره برداری مطمئن و امن از این نیروگاه توافق کردند.
به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، براساس توافق دو کشور همچنین اقدامات مقدماتی و آماده سازی شرایط احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر برنامه ریزی شده و تهران و مسکو بر همکاری در زمینه احداث نیروگاه های هسته ای جدید با مساعدت روسیه تاکید کرده اند.
افزون بر این توافق فنی، روسیه و ایران بنا به یادداشت تفاهم شرکت «روس اتم» و سازمان انرژی اتمی ایران، طرح های مختلفی را در عرصه انرژی صلح امیز هسته ای اجرا می کنند.
ایران و روسیه پاییز سال گذشته برای احداث دو واحد نیروگاه هسته ای در بوشهر به توافق رسیدند و قرار شده امسال اقدامات مقدمانی در عرصه طراحی این واحدها شروع شود.
22 آبان ماه اسناد مورد توافق در سه روز مذاکرات فشرده اعضای کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور به ارزش حدود 40 میلیارد دلار اجرای طرح های مشترک در حوزه های مختلف به ویژه نفتی، اتمی، نیروگاهی، شبکه توزیع برق، ریلی و هوا فضا ایران در مسکو امضا شد که می تواند حجم ارزش کنونی روابط اقتصادی دوجانبه را از سالانه حدود دو میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار در آینده نزدیک برساند.

4949

کد N1052909

وبگردی