آفتاب

داوداوغلو: موضع گیری آنکارا اعتماد به نفس روسیه را شکست

داوداوغلو: موضع گیری آنکارا اعتماد به نفس روسیه را شکست

ایرنا نوشت: «احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه گفت: موضع گیری آنکارا در قبال سقوط هواپیمای روسی، اعتماد به نفس بیش از حد روسیه را شکست.

وی در گفت و گو تلویزیونی مشترک با شبکه های تلویزیونی «شو تی وی» و «خبر ترک» گفت: اگر روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض نمی کرد، بحران امروزی در روابط دو کشور حاصل نمی شد.
نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه بطور آگاهانه این بحران را بوجود نیاورد و پیشتر چندین مورد به روسیه هشدار داده شده بود.
داوداغلو گفت: مرز ترکیه و سوریه، مرز روسیه نیست و روسیه باید حساسیت های ترکیه را در این زمینه درک کند، روابط ترکیه و روسیه بر پایه نیازهای متقابل استوار است و طرفین باید خونسردی خود را حفظ کنند.
وی گفت: مسایل گرجستان، اوکراین و شبه جزیره کریمه در سالهای اخیر موجب اعتماد به نفس بیش از حد روسیه به خود شده بود، ولی موضع گیری ترکیه در مساله اخیر موجب خدشه دار شدن این اعتماد شد.
داوداوغلو در زمینه توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد مساله قبول بازگشت پناهجویان به ترکیه در قبال لغو روادید ورود به اتحادیه اروپا برای اتباع ترکیه گفت: این توافق به منزل تبدیل ترکیه به منطقه حائل پناهجویان برای اتحادیه اروپا نیست و این توافق تعداد پناهجویانی که به ترکیه می آیند را افزایش نمی دهد، بلکه با این توافق بار مالی ترکیه در مورد پناهجویان سبک تر می شود.
به گفته داوداوغلو، طبق توافق به عمل آمده، اتحادیه اروپا سه میلیارد دلار کمک مالی در زمینه پناهجویان به ترکیه خواهد کرد و بخشی از پناهجویان ساکن ترکیه نیز بصورت قانونی از سوی اتحادیه اروپا پذیرفته می شوند و از اکتبر سال آینده روادید اتحادیه اروپا برای اتباع ترکیه لغو خواهد شد.
در پی ساقط کردن هواپیمای جنگنده روسی از سوی ترکیه، دولت روسیه تاکنون درخواستهای مکرر مسئولین ترکیه برای دیدار و گفت و گو در خصوص این مساله را رد و علیه ترکیه تحریم هایی گسترده از جمله برقراری مجدد روادید ورود، ممانعت از ورود گردشگران روسی به ترکیه، ممانعت از خرید محصولات کشاورزی و زراعی ترکیه را اجرا کرد.

4949

کد N1052355

وبگردی