آفتاب

روحانی سنی عراقی: پادشاه عربستان با عفو شیخ النمر موافقت کرد

روحانی سنی عراقی: پادشاه عربستان با عفو شیخ النمر موافقت کرد

واحدمرکزی خبر نوشت: یک روحانی عراقی اعلام کرد پادشاه عربستان با عفو شیخ نمر النمر که به اعدام محکوم شده است موافقت کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن، شیخ مهدی الصمیدعی از شیوخ اهل سنت عراق اعلام کرد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با عفو شیخ النمر شیعه که به اعدام محکوم شده است موافقت کرد. الصمیدعی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، از ملک سلمان، عفو شیخ النمر را خواستار شده است و او نیز برای حفظ وحدت مسلمانان و پیشگیری از آسیب رسیدن به آنها با این درخواست موافقت کرد.
وی در خصوص نامه فوری خود به پادشاه عربستان گفت در این نامه آمده است، ما اهل سنت عراق از شما می خواهیم با ادامه حیات شیخ النمر موافقت کنید شاید خداوند این اقدام را عامل حفظ جان ها و برابری در حقوق و رفع ظلم و گسترش عدالت گرداند و برادری و دوستی را جایگزین تنفر و انزجار کند.
در این نامه آمده است عفو شیخ النمر موجب جلب مصلحت و دفع مفسده است و از حمایت زیادی در بین همه اهل سنت برخوردار است و موجب کاهش اختلافات می شود و از آسیب هایی که ممکن است به بسیاری از مسلمانان وارد شود پیشگیری می کند.
تاکنون مقامات سعودی درستی این خبر را تایید نکرده اند.
در همین حال منابع آگاه در مجمع فقهی علمای بلندپایه سنی به القدس العربی گفتند شیخ مهدی الصمیدعی به دنبال جلب رضایت دولت عراق است به این امید که به عنوان مفتی اهل سنت عراق که کرسی او سالهاست به علت توافق نکردن اهل سنت درباره یک شخصیت، خالی مانده است منصوب شود. الصمیدعی خود را مفتی اهل سنت می داند ولی دیگر موسسات سنی عراق مانند اداره اوقاف و مجمع فقهی اهل سنت او را در این سمت به رسمیت نمی شناسند.
ایران و شبه نظامیان شیعه عراقی از حکم اعدام شیخ النمر انتقاد کرده اند و شبه نظامیان عراقی هشدار داده اند در صورتی که شیخ النمر اعدام شود، منافع عربستان را در عراق هدف قرار خواهند داد.
4949

 

کد N1052338

وبگردی