آفتاب

توضیحات«روحانی‌نژاد»درباره اقدامات سازمان تبلیغات برای اربعین+ فیلم

توضیحات«روحانی‌نژاد»درباره اقدامات سازمان تبلیغات برای اربعین+ فیلم

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حضور زائران از کشورهای مختلف دنیا و همچنین حضور پیروان سایر ادیان و اهالی سنت در کنار شیعیان در کربلا از جمله اتفاقات خوبی است که هر ساله شاهد آن هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با اشاره به پیشینه مراسم راهپیمایی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) از طریق معصومین وارد شده و جابربن عبدالله انصاری نخستین کسی است که در تاریخ نام او به عنوان زائر سیدالشهدا (ع) در اربعین حسینی آمده است.

وی اظهار کرد: جابربن عبدالله انصاری پیش از فرارسیدن اربعین حسینی در فرات غسل می‌کند و همانند فردی که محرم می‌شود با دو تکه پارچه و با وضعیتی نامناسب از لحاظ جسمی از فرات به صورت پیاده به زیارت قبر امام حسین (ع) رفت.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در زمانی که حوزه علمیه نجف نیز تاسیس شد در سیره علما و مراجع بود که از نجف با پای پیاده در اربعین حسینی به زیارت حضرت سید الشهدا (ع) می‌رفتند.

وی با اشاره به تغییر حکومت در عراق و سرنگونی صدام در این کشور گفت:‌ این که امروز مشاهده می‌کنیم که مردم می‌توانند در طول سال به زیارت امام حسین (ع) به ویژه در دو مناسبت عاشورا و اربعین بروند، به دلیل فضایی است که پس از سرنگونی صدام و حاکمیت رژیم بعثی عراق ایجاد شده است و هر چه از سقوط این حاکمیت فاصله می‌گیریم شاهد شکوه و عظمت بیشتر مراسم اربعین در عراق هستیم.

روحانی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که «رهبر معظم انقلاب پدیده راهپیمایی اربعین را یکی از حسنه‌های ماندگار می‌دانند» به حضور 20 میلیون زائر از کشورها و با ملیت‌های مختلف در مراسم اربعین سال گذشته اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه هر ساله شاهد افزایش حضور زائران در مراسم اربعین حسینی هستیم و حضور زائران از کشورهای مختلف دنیا و همچنین حضور پیروان سایر ادیان و اهالی سنت در کنار شیعیان از جمله اتفاقات خوبی است که هر ساله شاهد آن هستیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین به اقدام و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و با تاکید بر این‌که «این حرکت آنقدر عظیم است که مدیریت آن از عهده یک سازمان بر نمی‌آید» گفت:‌ در عراق ساختاری تابع شرایط حاکمیت این کشور جهت مدیریت برگزاری مراسم اربعین ایجاد شده است. آن‌ها همچنین از کشورمان نیز مساعدت‌هایی طلب کردند و در نهایت ستادی به عنوان ستاد زیارت اربعین در عراق تشیکل شده که در این ستاد، نهادها و دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان تبلیغات اسلامی عضو هستند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های عضو ستاد زیارت اربعین بیشتر جنبه پشتیبانی و هموار کردن زمینه‌های حضور مردم در زیارت اربعین را به وجود می‌آورند و حرکت عظیمی که هر ساله مشاهده می‌کنیم کاملا خودجوش و مردمی است.

روحانی‌نژاد در مورد اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در داخل جهت فراهم کردن شرایط برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: از آنجایی که پایه‌های حرکت‌های خودجوشی که در جریان حرکت عظیم راهپیمایی اربعین ایجاد می‌شود مساجد و هیأت‌های مذهبی هستند سازمان تبلیغات اسلامی تدابیری در این زمینه اندیشیده و اطلاع رسانی گسترده و کاملی از جزئیات راهپیمایی اربعین در اختیار این هیأت‌ها قرار داده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: علاوه بر این‌ها سازمان تبلیغات اسلامی جهت ترغیب و آشنایی بیشتر مردم با مراسم اربعین حسینی فضاسازی‌هایی در فضای واقعی و فضای مجازی در این زمینه انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های نظارتی سازمان تبلیغات اسلامی بر هیأت‌های مذهبی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی هر ساله تعداد گروه‌هایی که از میان 91 هزار هیأت مذهبی که دارای مجوز فعالیت هستند و عازم زیارت اربعین می‌شوند را به وسیله شورای هیئات مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

روحانی‌نژاد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط موجود از سوی هیأت‌های مذهبی در راه عزیمت به زیارت اربعین اظهار کرد: زیارت اربعین به عنوان یک اصل پذیرفته شده و مورد تاکید معصومین (ع) قرار دارد و در همین راستا نیز جهت برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم مقرراتی وضع شده است که هیأت‌های مذهبی باید در رعایت آن‌ها بکوشند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان در مورد تعداد زائران ایرانی حاضر در مراسم اربعین اظهار کرد: مطابق با آماری که سال گذشته اعلام شد 20 میلیون زائر از کشورهای مختلف در کربلا حضور داشتند و از طریق ایران بیشترین زائر وارد عراق شده است.

انتهای پیام

کد N1052297

وبگردی