آفتاب
رییس کل دادگستری استان اعلام کرد:

نگرانی از نرخ بالای ارتکاب جرم در البرز

نگرانی از نرخ بالای ارتکاب جرم در البرز

رییس کل دادگستری استان البرز گفت: نرخ بالای ارتکاب جرم در استان البرز نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، احمد فاضلیان در نخستین نشست شورای سیاستگذاری پیشگیری از جرایم زیست محیطی که با هدف ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع و تداوم تخلفات و جرایم عرصه محیط زیست و بررسی طرح پیشنهادی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در این خصوص برگزار شد، افزود: اکنون شرایط سختی را طی می‌کنیم؛ در حوزه سرقت، شرارت و مواد مخدر جزو استان‌های دارای بالاترین آمار هستیم و مشکلاتمان بیشتر از استان‌های دیگر است.

رئیس کل دادگستری البرز با ارائه آماری مبنی بر اینکه در شعبه بازپرسی دادسرای کرج 220 پرونده ارجاع شده وجود دارد که سه برابر استاندارد تعریف شده است، تصریح کرد: این امر موجب بروز مشکلاتی در حوزه مقابله خواهد شد که ریشه همه آنها ناهنجاری است.

وی متذکر شد: تنها راه برون‌رفت از شرایط کنونی، پیشگیری از وقوع جرم است و باید توجه همه مسئولان بر این امر مهم، متمرکز باشد که بیشتر توان دستگاههای اجرایی بر موضوع مقابله متمرکز است؛ با این رویکرد، اکنون موجودی ندامتگاه‌های استان چهار برابر ظرفیت استاندارد آنهاست.

این مسئول ادامه داد: تعداد افراد مشمول مجازات سنگین فوق العاده بالاست که بیانگر ضعف در حوزه پیشگیری است و باید اولویت‌ها را به این حوزه داد.

وی با تاکید بر اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم به دنبال موازی کاری با دستگاه‌های دیگر نیست، اظهار کرد: این شورا دستگاهی مکمل است و به سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌هایشان کمک می‌کند.

فاضلیان با اشاره به تصویب و ابلاغ لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: منتظر هستیم آیین نامه مربوطه نیز ابلاغ و تشکیلات متناظر در سطح استان‌ها نیز تعیین شود. در حوزه‌های قضایی و شهرستانی استان البرز شورای پیشگیری شهرستانی تشکیل شده و ابلاغ‌های اعضا نیز صادر و ماموریت‌های هر شهرستان نیز مشخص و جهت اجرا ابلاغ شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر اینکه شورای پیشگیری و پیگیری مصوبات آن بهترین راهکار برای حل مشکلات استان است، یادآور شد: این شورا جایگاه والایی دارد که باید تلاش کنیم اقدامات در عالی‌ترین سطوح شروع شوند.

وی، دغدغه‌های استان را در حوزه محیط زیست عنوان کرد و افزود: استان البرز شرکت‌های صنعتی متعددی دارد و با توجه به اینکه توسعه در استان متوازن نبوده است، شاهد توسعه بدون برنامه‌ریزی هستیم.

فاضلیان نیاز به بررسی دقیق فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: باید پیوست محیط زیست در کلیه طرح‌های استانی در نظر گرفته شود تا مجبور نشویم هزینه سنگین مقابله را پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: باید پیشنهاداتی که ارائه می‌شود عملیاتی شوند و دقت شود از ظرفیت‌های موجود در استان و با اتکا به منابع داخلی، طرح‌ها و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت، تدوین و اراده جدی در اجرای آن اعمال شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به وضعیت آب شرب کرج، گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان باید دقیقاً وضعیت آب شرب شهر کرج را کنترل و چنانچه ضرورت ایجاب کند اطلاع رسانی به موقع و شفاف و به دور از هرگونه ملاحظات برای حفظ سلامت مردم انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط زیست نیز به وظایف خود در مورد شهرک‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند عمل کند، افزود: آلودگی‌ها باید برطرف شود، اگر این اتفاق نیفتد جلوی فعالیت شهرک‌های صنعتی را خواهیم گرفت.

وی، اتکا به توان و ظرفیت استان، برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های خلاقانه در حوزه زیست محیطی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، فرهنگ سازی و آگاه‌سازی توسط دستگاه‌های مسئول جهت ایجاد حساسیت در مردم در خصوص محیط زیست را از جمله مسائلی دانست که برای رفع تهدید باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N1052283

وبگردی