آفتاب
حق‌جو:

پیاده‌روی اربعین برای رسیدن به شعور حسینی است

پیاده‌روی اربعین برای رسیدن به شعور حسینی است

یک استاد حوزه گفت: اینکه در روایات اسلامی ما برای پیاده رفتن به کربلا آن هم در اربعین سفارش شده برای این است که این حرکت فیزیکی باید منجر به این شود که انسان به یک شعور معنوی برسد.

یک استاد حوزه گفت: اینکه در روایات اسلامی ما برای پیاده رفتن به کربلا آن هم در اربعین سفارش شده برای این است که این حرکت فیزیکی باید منجر به این شود که انسان به یک شعور معنوی برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «در فرهنگ دینی و وحیانی ما کارهایی وجود دارد که برخی از آن‌ها برای تقویت امور فکری، عقلی، فطری، معنوی و گاهی برای مقدمه سازی روح انسان است» با اشاره به پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: ما بیش از 500 روایت داریم که در رابطه با زیارت اربعین امام حسین(ع)است و دلیل آن این است که پس از شهادت امام حسین (ع) تمام موجودات عالم به گونه‌ای غمگین بودند و می‌گریستند که هرگز مثل آن در تاریخ نبوده است.

وی یادآور شد: امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند دلیل اینکه سفارش شده است که مومنین زیارت اربعین را به جای بیاورند این است که تا 40 روز پس از شهادت امام حسین (ع) تمام ملائک، اجنه‌ها، زمین، آسمان، خورشید، ماه و ستارگان در غم و اندوه و در حال اشک ریختن بودند که اصحاب ائمه(ع) آن‌هایی که در آن زمان چشم بصیرت داشتند( آن هم به دلیل دعا و ریاضت) این را متوجه می‌شدند و شاید مردم عادی متوجه یک چنین مسأله‌ای نمی‌شدند.

این استاد اخلاق تاکید کرد: در این 40 روز اهل بیت پیامبر(ص) نیز دچار آسیب‌ها و مشکلات فراوانی شدند که قابل وصف نیست و همین مصیبت خودش یکی دیگر از دلایلی است که این همه در روایات ما برای زیارت اربعین تاکید شده است و تا همیشه این امر جاودانه باقی می‌ماند.

وی گفت: بهتر است هرکدام از زائران این زیارت اربعین را به نیابت یکی از امامان بزرگوار انجام بدهند.

حق‌جو گفت: وقتی مردم این چند روز را پیاده طی می‌کنند و این حرکت نمادین و کنگره عظیم و همایش معنوی را اجرا می‌کنند باید در طول مسیر به این فکر کنند که امام حسین (ع) برای چه قیام کرد و در گام نخست پیاده روی باید این شور خود را تبدیل به شعور کنند. در پیاده روی اربعین باید اهداف امام حسین (ع) را بشناسیم و بدانیم که هدف از قیام امام ظلم ستیزی و احیای مکتب قرآن و اهل بیت (ع) بوده است و می‌خواستند که همواره در زندگی از مظلوم دفاع کنند و فساد و تباهی از بین برود.

وی گفت:‌ در پیاده‌روی اربعین باید یاد بگیریم که همواره طرف مظلوم را بگیریم و خوشبختانه در ایران اسلامی این ماجرا رخ می‌دهد و ما همواره در کشور طرفدار مظلومان جهان هستیم. آنهایی که در این مسیر پیاده می‌روند باید شور و شعور حسینی را هم زمان با هم فرابگیرند و بتوانند آن را به دیگران منتقل کنند. نهادها و ارگان هم باید از تمام توان خود بهره ببرند تا این مراسم پیاده روی با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود و آنها باید بدانند که مردم برای اعتقادات خود تا پای جان می‌ایستند و از هیچ چیزی کم نمی‌گذارند.

انتهای پیام

کد N1051994

وبگردی