آفتاب

نیروهای ویژه آمریکا ماه‌هاست درگیر جنگ زمینی مخفیانه در عراق هستند

نیروهای ویژه آمریکا ماه‌هاست درگیر جنگ زمینی مخفیانه در عراق هستند

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که استقرار مجدد 300 "مشاور" نظامی در عراق بازگشت به عملیات‌های جنگی نیست اما براساس گفته‌های نیروهای کرد، سربازان آمریکایی ماه‌هاست که درگیر جنگ زمینی مخفیانه در عراق شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که استقرار مجدد 300 "مشاور" نظامی در عراق بازگشت به عملیات‌های جنگی نیست اما براساس گفته‌های نیروهای کرد، سربازان آمریکایی ماه‌هاست که درگیر جنگ زمینی مخفیانه در عراق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ماه ژوئن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یک تغییر مهم استراتژیک را اعلام کرد و براساس آن آمریکا برای مبارزه با داعش، 300 "مشاور نظامی" را بار دیگر در عراق مستقر کرد و برای راضی کردن یک کشور خسته از جنگ گفت که هرگز از این نیروها به عنوان نیروی جنگی استفاده نخواهد شد.

وی تاکید کرد که «نیروهای جنگی آمریکایی قرار نیست در نبرد عراق بجنگند» اما ده‌ها نیروی کرد در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین گفتند که این نیروها دقیقا وارد فاز جنگی شده‌اند. یکی از نیروهای پیشمرگ کرد گفت: آنها می‌جنگند و در جنگ جلوتر از نیروهای پیشمرگ‌ هم هستند. آنها هرگز اجازه نمی‌دهند که کسی از آنها عکس بگیرد، اما از هر کسی بخواهند عکس می‌گیرند.

با این حال این نیروی پیشمرگ کرد ویدیویی به خبرنگار گاردین نشان داد که در آن سربازان آمریکایی در کنار نیروهای کرد می‌جنگند. سایر نیروها هم تصاویر و ویدیوهایی نشان دادند که از حضور فعال پرسنل آمریکایی در جنگ حکایت داشت. در یکی از این ویدیوها، مسلسل آمریکایی‌ها در نزدیکی شهر کرکوک مستقر شده و سایر نیروهای آمریکایی هم در عملیات‌های باز پس گیری روستاهای اطراف مشارکت دارند. آنها همچنین گزارش دادند که تک‌تیراندازان آمریکایی جایگزین کردها شده‌اند.

یکی از فرمانده‌هان ارشد کرد به گاردین گفت: ماه فوریه برای اولین بار چهار تک‌تیرانداز آمریکایی به کرکوک آمدند چرا که چندین تن از نیروهای پیشمرگ در حملات داعش کشته شدند. یک طنزی هست که می‌گوید هیچ نیروی چکمه‌پوشی در میدان نبرد نیست چرا که همه آنها کفش کتانی به پا دارند.

به‌رغم شواهد گسترده، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همچنان فعالیت نیروهای آمریکایی فراتر از عملیات‌های مشاوره و کمک را تکذیب می‌کند. در واکنش به این ادعاها فرماندهی مرکزی آمریکا در بغداد به گاردین گفت: هیچ نیروی آمریکایی و یا نیروهای عملیاتی ویژه در هیچ یک از تحولاتی که شما گفتید، حضور نداشتند. همانطور که فرماندهان ارشد آمریکا همواره تاکید دارند، آمریکا وارد فاز عملیات جنگی نشده است. ما همچنان به عملیات مشاوره و کمک‌رسانی ادامه می‌دهیم.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته یکی از نیروهای آمریکایی به نام جاشوآ ویلر در جریان حمله به پایگاه داعش کشته شد. حتی برخی از مقام‌های عالی‌رتبه پنتاگون هم به این امر اذعان دارند. استیو وارن، سخنگوی پنتاگون در آن زمان در جمع خبرنگاران گفت: ما در جنگ هستیم. منظور من این است که ما در منطقه جنگی هستیم. اگر به این مساله توجه نشود، جنگ در عراق ادامه می‌یابد. ما اینجا هستیم و تمام مساله همین است.

حتی اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هم اذعان کرد که ویلر در "نبرد جنگی" کشته شده است. وی به ان بی سی گفت که این یک نبرد است و مسائل بسیار پیچیده است.

انتهای پیام

کد N1051172

وبگردی