آفتاب

تاکید نخست وزیر مجارستان بر افزایش همکاری‌ها با دولت ایران

تاکید نخست وزیر مجارستان بر افزایش همکاری‌ها با دولت ایران

نخست وزیر مجارستان با اشاره به پیشینه نزدیک فرهنگی و تاریخی ایران و مجارستان، رونمایی از تندیس ابوعلی سینا و سمل وایز در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران را سمبلی از همکاری دو کشور دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویکتور اوربن که صبح امروز سه‌شنبه در تالار ابن‌سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران حضور یافته بود، اظهار کرد: ملت‌های ایران و مجارستان امیدواری زیادی به آینده دارند. این به نظر غیرطبیعی به نظر می‌رسد که بین دولت‌های‌شان روابط عالیرتبه وجود نداشته باشد.

وی افزود: دیروز معاون اول رئیس جمهور ما را پذیرفت و امروز هم دیدارهایی با رئیس جمهور و مقامات سیاسی و مذهبی ایران داریم.

نخست وزیر مجارستان با بیان اینکه دولت مجارستان از نظر ساختاری یک دولت مدرن است و با ساختار اسلامی دولت ایران متفاوت است، یادآور شد: سرود ملی مجارستان یک سرود جنگی یا یک سرود مردمی نیست، بلکه یک دعاست؛ دعایی که کلمات اول آن نام خداست. همچنانکه در قانون اساسی مجارستان هم اولین کلمات نام خدا هستند.

ویکتور اوربن ادامه داد: در اروپا به ملت مجارستان به عنوان کسانی که بیشتر شرقی هستند نگاه می‌شود. مجاری‌ها 1100 سال پیش از شرق به وطن فعلی‌شان در اروپای مرکزی رسیده‌اند. ما همچنین بیشتر از سهم مردم‌مان در جهان دانشمند داریم و به نژاد خود افتخار می‌کنیم و وقتی شعر یک شاعر ایرانی را ترجمه می‌کنیم یا کتاب کسانی را که در قرن 18 و 19 به ایران آمدند می‌خوانیم حس می‌کنیم به اصل خودمان نزدیک‌تر می‌شویم و بخش‌های بیشتری از هویت خود را درک می‌کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از تندیس ابوعلی ‌سینا و سمل وایز (پزشک مجارستانی) در صدوپنجاهمین سالگرد فوت او خاطرنشان کرد: کتاب قانون ابوعلی سینا سال‌ها الهام‌بخش پزشکان در اروپا بوده است و امروز ما تندیس دو دانشمند بزرگ را رونمایی می‌کنیم که تأثیرات مهمی در دنیای علم پزشکی داشتند.

نخست وزیر مجارستان تصریح کرد: حضور نمایندگان دو دولت برای رونمایی از این دو تندیس نشان می‌دهد که این تندیس‌ها نماینده چیز دیگری هم هستند و می‌توانند سمبل همکاری باشند که بین ایران و مجارستان ایجاد شده است.

اوربن با اشاره به تحصیل 1116 دانشجوی ایرانی در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های مجاری، گفت: ما افتخار داریم که دانشجویان ایرانی به عنوان نمایندگانی از یک ملت با فرهنگ و تمدن غنی مجارستان را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند. در همین راستا برنامه تحصیلی مشترک در رشته علوم پزشکی را دنبال می‌کنیم و با تایید وزرای امور خارجه دو کشور تصمیم گرفته‌ایم به دانشجویان ایرانی 100 بورسیه هدیه بدهیم.

نخست وزیر مجارستان در پایان ابراز امیدواری کرد که رونمایی دو تندیس بتواند منشاء دوستی و همکاری دو کشور باشد.

انتهای پیام

کد N1050974

وبگردی