آفتاب
گزارش تحلیلی؛

اسلام آباد به دنبال بهبود روابط با دهلی و کابل؛ دغدغه‌های نواز

اسلام آباد به دنبال بهبود روابط با دهلی و کابل؛ دغدغه‌های نواز

دیدار « نواز شریف» با نخست وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان در پاریس در راستای کاهش اختلافات و تنشهای اسلام آباد با این دو کشور ارزیابی می شود.

  گروه بین الملل:  نواز شریف نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی که در کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس حضور دارند در حاشیه این اجلاس و در حضور دیوید کامرون با هم دیدار و  گفتگو کردند و هر دو طرف درباره بهبود روابط دوجانبه به توافق رسیدند.

روابط افغانستان و پاکستان بعد از شکست مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان در اسلام آباد و انتشار خبر مرگ «ملا عمر» چنان به تیرگی گرایید که منجر به درگیریهای مرزی بین دو کشور شد. ارتش پاکستان در مبارزه با تروریسم در مرزهای خود با افغانستان عملیات نظامی «ضرب عضب» را شروع کرد که این عملیات باعث شد که تروریستها از پاکستان گریخته و وارد کشور افغانستان شوند تا جایی که طالبان افغانستان توانست در عملیات خود بر شهر راهبردی «قندوز» مسلط شود.

این امر خشم سران افغانستان را برانگیخت و تمام این حوادث به پاکستان نسبت داده شد. مقامات افغانستان بر این امر معتقد بودند که طالبان با همکاری ارتش پاکستان به قندوز حمله برده است. مقامات اسلام آباد تمام این اتهامات را رد کردند و خواستار شروع دور دوم مذاکرات طالبان و دولت افغانستان با میانجیگری پاکستان شدند و چین نیز حمایت خود را از این مذاکرات اعلام داشت.

با دیدار نواز شریف و اشرف غنی امید می رود «راحیل شریف» فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان در هفته های آتی به کابل سفر نماید و با سران و مقامات سیاسی نظامی افغانستان به مشورت بشیند تا راه حل مناسبی برای مسائل امنیتی افغانستان اندیشیده شود. دیدار نواز شریف و اشرف غنی باب تازه ای از روابط افغانستان و پاکستان را رقم می زند که به آینده این دیدار می توان نگاهی خوش بینانه داشت.

از طرفی وزرای خزانه داری افغانستان و پاکستان هفته پیش با هم توافقنامه های اقتصادی - تجاری به امضا رساندند و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر تجارت دو کشور در بخشهای ارتباطی و راهسازی و راه آهن با هم همکاری خواهند داشت و شهرهای مرزی دو کشور به وسیله خط ریلی به همدیگر وصل خواهند شد.

اسلام آباد در تلاش است که از طریق افغانستان به ترکمنستان وصل شود و از طریق افغانستان بتواند برق از ترکمنستان وارد کند. چین و پاکستان در حال ساخت کریدور اقتصادی -تجاری هستند و برای ایجاد این پروژه بزرگ نیاز به برقراری امنیت در افغانستان و پاکستان دارند و این مهم با همکاری متقابل با افغانستان ممکن است و پاکستان را از لحاظ اقتصادی متحول خواهد ساخت و به اقتصاد منطقه نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

قبل از این دیدار نواز شریف با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند دیدار و ملاقات کرد. هر چند دیدار نواز شریف با نارندرا مودی مختصر بود اما دو طرف در جوی دوستانه و صمیمی با هم به گفتگو پرداخنتد. این یک دیدار غیر منتظره و ناگهانی بود و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقد هستند روابط اسلام آباد و دهلی در حال بهبود است.

چین نیز از هند و پاکستان خواسته است که در مورد مسئله کشمیر با هم مذاکره داشته باشند. نواز شریف و «راحیل شریف» فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان در ماههای اخیر سفرهای جداگانه ای به آمریکا داشته اند. مقامات سیاسی و نظامی آمریکا از سران پاکستان خواستند مناقشات مرزی هند و پاکستان از طریق مذاکرات مسالمت آمیز حل شود. این در حالیست که پاکستان بارها اعلام کرده است که سازمان اطلاعاتی امنیتی هند «را» بارها در پاکستان حملات تروریستی را برنامه ریزی و رهبری کرده است و مستندات آن توسط وزارت خارجه پاکستان به آمریکا و سازمان ملل ارائه شده است اما آمریکا چندان اعتنایی به این گزارشات نکرده است و خواستار حل مسائل دو کشور از طریق مذاکرات دوجانبه شده است.

از جمله مسائلی که بین هند و پاکستان وجود دارد یکی مسئله کشمیر و دیگری مناقشات مرزی است که هر از گاهی این اختلافات تشدید می شود و منجر به درگیریهای نظامی بین نیروهای نظامی دو کشور می شود. مسئله مهم و اساسی آنست که هر دو کشور برآنند که سلاحهای اتمی خود را افزایش دهند و آمریکا و جامعه جهانی از این موضوع نگران به نظر می رسند. پاکستان نیز اعلام کرده است که در تلاش افزایش سلاحهای اتمی خود نیست اما حقیقت امر اینست که پاکستان در حال ساخت موشکهایی با برد کوتاه است تا بتواند به هر گونه حمله احتمالی از طرف هند واکنش شدید نشان دهد. برخی بر این باورند که این تنشها جامعه جهانی و شبه قاره را بسوی جنگی هسته ای پیش می برد. پاکستان و دولت نواز شریف در تلاش است که تنشهای ایجاد شده را کاهش دهد و از سویی هند نیز خود را موظف می داند از سیاست آمریکا پیروی نماید.

نواز شریف در اقدامی مناسب و به موقع با بازی تیمهای کریکت هند و پاکستان در کشور سریلانکا موافقت کرد و این خود نشانه خوبی برای آغاز روابط دوستانه هند و پاکستان است. از طرفی نارندرا مودی نخست وزیر هند به نواز شریف پیشنهاد کرده است کشوریهای عضو اتحادیه «سارک» با هم مانور مشترک برای مبارزه با بلایای طبیعی انجام دهند و این خود به نزدیکی روابط دوستانه دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

کد N1050921

وبگردی