آفتاب
آیت‌الله نوری همدانی خطاب به طلاب:

مردم تابع شما هستند؛ متواضع رفتار کنید

مردم تابع شما هستند؛ متواضع رفتار کنید

آیت الله نوری همدانی گفت: استان کردستان از لحاظ شهامت، فرهنگ و تعهد، منطقه‌ای ممتاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه دوشنبه (نهم آذرماه) در جمع طلاب، روحانیون و علمای استان کردستان در حسینیه شهر سنندج، اظهار کرد: مردم استان کردستان، مردمی متعهد، غیور و شجاع هستند و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از آغاز تاکنون در همه عرصه‌ها حضور چشمگیر و موثری داشته و صدها شهید را به پیشگاه انقلاب تقدیم کرد‌ه‌اند.

وی به دوران رژیم طاغوت و تبعید به استان کردستان اشاره کرد و افزود: در زمان رژیم ستمشاهی چند ماهی را در شهر سقز استان کردستان در تبعید به سر بردم و با دوستان این منطقه ارتباط روحی و عاطفی خوبی داشتیم.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع عنوان کرد: از لحاظ شهامت، فرهنگ و تعهد منطقه کردستان، منطقه‌ای ممتاز است و خداوند را شاکرم که توفیق دیدار با مردم این استان را پیدا کردم.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در دین اسلام، ارزش و عظمت جایگاه علما است به گونه‌ای که هیچ قشری در دین اسلام به اندازه علما مورد تکریم و تمجید قرار نگرفته است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه وظیفه علما از دیگر اقشار جامعه سنگین تر است، اعلام کرد: فضلا و طلابی که در راه تحصیل علوم اسلامی گام برمی دارند، فردا در جامعه به عنوان یک عالم اسلامی تاثیرگذار هستند.

علما با اخلاص گام بردارند

وی در ادامه به ویژگی‌های لازم برای یک نفر طلبه و روحانی اشاره و عنوان کرد: اولین گام اخلاص است و تا زمانی که عالمی اخلاص نداشته باشد علم وی برکت پیدا نمی کند.

این مرجع تقلید، دومین ویژگی یک نفر طلبه را داشتن همت بلند و کوشش فراوان عنوان کرد و افزود: علمای بزرگ همیشه با اراده، جدیت و قاطعیت گام برمی دارند، به این دلیل است که توانسته اند به قله علم و فضیلت دست یابند.

وی در ادامه سخنان خود داشتن برنامه و نظم در زندگی را عاملی بسیار موثر دانست و گفت: طلاب و روحانیون همچنین باید بیان شیوا و تخصص در ادبیات فارسی و عربی داشته باشند زیرا اگر یک نفر روحانی ادبیات ضعیفی داشته باشد محقق بزرگی نمی شود.

آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اسلام دینی است که در تمامی ابعاد برای انسان ها وظیفه تعیین کرده است، داشتن معارف کلامی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی، سیاسی، قضایی و جهادی را برای یک نفر روحانی امری ضروری دانست.

طلاب باید چراغ راه فردا باشند

وی تاکید کرد: طلاب باید چراغ راه فردا باشند تا مردم عادی از طریق آنها راه هدایت را در پیش گیرند.

این مرجع عالیقدر شیعیان، در ادامه به وظایف و مسئولیت‌های یک عالم اشاره و تصریح کرد: عالم اسلامی باید به تعلیم و تربیت اهمیت دهد و هیچ وقت درس تعلیم و تربیت را ترک نکند.

وی در ادامه با عنوان اینکه امروزه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در اروپا، کشورهای غربی و آمریکا موج می زند، بیان کرد: خوشبختانه در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک محیط با امنیت و مترقی در ایران به وجود آمده است که علما در تحقق این امر پیشقدم بودند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه در زیر پرچم امام خمینی(ره) علما بیشتر از هر قشر دیگری حضور داشتند، تصریح کرد: علمای ما باید دارای سواد لازم باشند تا بتوانند پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند.

وی وظیفه دیگر علما را هدایت و ارشاد مردم عنوان کرد و خطاب به روحانیون و طلاب این جمع گفت: مردم تابع شما هستند؛ با اخلاق کریمانه و متواضعانه با مردم رفتار کنید.

این مرجع عالیقدر، در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز آمریکا، صهیونیست‌ها و ایادی استکبار از علمای ما کینه به دل دارند، افزود: تلاش‌ها و مجاهدت های علما به رهبری امام خمینی(ره)، باعث شد اساس رژیم طاغوت و نظام ستمشاهی از بین برود.

وی تصریح کرد: همچنین علمای زیادی نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس به جبهه رفتند و شهید شدند.

موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه به تاسی از فعالیت‌های مبارزه طلبانه علما بوده است

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: امروز موج بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه شکل گرفته به تاسی از فعالیت‌های مبارزه طلبانه علما و روحانیون ما بوده است و آنها از علمای ما درس و الگو گرفته اند.

وی در ادامه سخنان خود علما، طلاب و فضلا را به رعایت چند مسئله توصیه کرد و افزود: تهجد و شب زنده داری را فراموش نکنید؛ یکی از ویژگی‌های امام راحل که توانستند مستکبران جهان را به زانو در بیاورند اقامه نماز شب و شب زنده داری بود.

این مرجع عالیقدر همچنین شناخت زمان و مقتضیات کنونی جامعه را برای علما امری لازم دانست و در پایان سخنان خود علمای حاضر در این جمع را به مطالعه 22 جلد صحیفه نور امام، 50 جلد دفتر تبیان و وصیت نام امام خمینی(ره) توصیه کرد.

انتهای پیام

کد N1050677

وبگردی