آفتاب

تجلیل از رایزن فرهنگی ایران در دانشگاه صوفیه

تجلیل از رایزن فرهنگی ایران در دانشگاه صوفیه

رییس دانشگاه صوفیه از رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان، به خاطر همکاری‌های علمی، دانشگاهی و تقویت توسعه روابط فرهنگی دو کشور تجلیل کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، آتاناس گوردجیکف - رییس جدید دانشگاه صوفیه - در مراسمی رسمی در محل سالن اجتماعات این دانشگاه از نمایندگان فرهنگی و سفیران کشورهایی که بیشترین همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی را در سنوات اخیر با این دانشگاه برقرار کرده‌اند، به‌صورت رسمی تجلیل کرد.

در این مراسم که جمعی از استادان و شخصیت‌های علمی دانشگاهی، سفیران و دیپلمات‌های خارجی 30 کشور جهان از جمله: آمریکا، انگلیس، فرانسه، اندونزی، اسپانیا، روسیه، چین و کره حضور داشتند، محمدعلی کیانی - رایزن فرهنگی ایران - به دلیل همکاری‌های مجدانه علمی و فرهنگی با دانشگاه یادشده، لوح افتخار دریافت کرد و تجلیل شد.

در بخشی دیگر از این مراسم رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان با رییس جدید دانشگاه صوفیه (دانشگاه سنت کلیمنت اُخریسکی مقدس) گفت‌وگو و ضمن تبریک انتصاب وی، از حسن نظر ریاست دانشگاه به جهت انتخاب نماینده فرهنگی ایران، قدرانی کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران آمادگی و پتانسیل گسترش روابط و همکاری‌های علمی دانشگاهی را با دانشگاه صوفیه دارند.

آتاناس گوردجیکف، رییس جدید دانشگاه صوفیه هم ضمن ابراز امیدواری از تحقق این رویداد مهم فرهنگی، اظهار کرد: امید است تا این همکاری‌ها به تحکیم بیشتر روابط علمی و فرهنگی دو ملت ایران و بلغارستان منجر شود.

دانشگاه صوفیه یکی از دانشگاه‌های قدیمی بلغارستان بوده و در سال 1888 میلادی تأسیس شده است. این دانشگاه، اولین و بزرگ‌ترین دانشگاه بلغارستان در سطوح علمی است و در تمامی رشته‌های آموزشی، رتبه اول را کسب کرده و حدود 25 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 1200 نفر دانشجوی خارجی از 75 کشور جهان حضور دارند.

این دانشگاه دارای 16 دانشکده و 3 بخش اداری است و دانشجویان در تمام رشته‌ها به غیر از رشته مهندسی و دامپزشکی در این دانشگاه آموزش می‌بینند. در دانشگاه صوفیه 7 زبان آموزش داده می‌شود که زبان فارسی یکی از این زبان‌ها است و سابقه تدریس زبان فارسی در این دانشگاه، بیش از 20 سال است.

استقبال از زبان فارسی در دانشگاه پلودیف

گزارش دیگری حاکی است، چهارمین دوره آزاد مقدماتی و متوسطه آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با استقبال فرهیختگان بلغاری مواجه شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، به همت رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان و همکاری دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پلودیف، چهارمین دوره آزاد مقدماتی و متوسطه آموزش زبان فارسی، پنجم آذرماه با سخنرانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در شهر پلودیف، دومین شهر مهم و تاریخی بلغارستان برگزار شد.

در این دوره که استقبال فرهیختگان بلغاری از فرهنگ و ادب فارسی کم‌نظیر است، 45 نفر از دانشجویان و فرهیختگان بلغاری در دانشگاه پلودیف حضور دارند.

شهر پلودیف بزرگ‌ترین شهر بلغارستان پس از صوفیه است و در فاصله یکصد و پنجاه کیلومتری از پایتخت قرار دارد. تاریخ این شهر به 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و آثار تاریخی دوره‌های باستان، روم و مسیحیت را در خود جای داده است.

این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا است و بزرگ‌ترین و مهمترین شهر در منطقه بزرگ تراکیه شمالی در بالکان به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از مراکز مهم اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بلغارستان است.

قدیمی‌ترین مؤسسه آموزشی آمریکا در خارج در سال 1860 در این شهر تأسیس شد که بعدها با انتقال پایتخت به صوفیه، به این شهر منتقل شد. این شهر که یونانی‌ها به آن لقب فیلپوپولس را داده بودند پس از مسیحیت یکی از مراکز پرنفوذ امپراتوری بیزانس بود امّا در قرن 14 به اشغال امپراتوری عثمانی در آمد.

این شهر نامزد پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 است. همه ساله دو فستیوال مهم تئاتر و تولیدات تلویزیونی در این شهر برگزار می‌شود. انتهای پیام

کد N1050548

وبگردی