آفتاب
به همت مرکز فرهنگ و سیاست جهاد دانشگاهی تهران؛

نشست علمی بررسی نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتمادآفرینی میان دولت و ملت برگزار شد

نشست علمی بررسی نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتمادآفرینی میان دولت و ملت برگزار شد

نشست علمی بررسی نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتماد آفرینی میان دولت و ملت از سوی مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشستی که بعد از ظهر امروز (دوشنبه) از سوی مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران در سالن شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، ناصر ایمانی فعال رسانه‌ای اصولگرا و الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد به بررسی نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتماد آفرینی بین دولت و ملت پرداختند.

در این نشست حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به نامگذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: طی بیش از 20 سالی که رهبر معظم انقلاب هرساله شعاری محوری و متناسب با شرایط و اقتضای زمان به عنوان نقشه راه کشور اعلام کرده‌اند مشاهده کرده‌ایم که گام‌های خوبی در پیشبرد اهداف کلان نظام برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه رهبری با اطلاعات و گزارشاتی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند و همچنین با مطالعات خود و با اشراف کامل بر مسائل کشور توجه مردم را به ارزش‌های مهم جلب می‌کنند اظهار کرد: این نامگذاری‌ها در چارچوب اصل 110 قانون اساسی و مطابق با وظایف و اختیارات رهبری انقلاب است. ایشان از باب مسئولیت به ویژه وظیفه مدیریتی خود در ابتدای هر سال عنوانی را برای آن سال انتخاب می کنند تا مورد توجه دولت، احزاب،‌ رسانه‌ها، فعالان سیاسی و مردم قرار بگیرد.

ترقی با بیان اینکه مخاطب اصلی نامگذاری سال در درجه اول مردم و در اولویت بعدی مسئولان و کارگزاران نظام هستند اظهار کرد: در کشور احزاب، رسانه‌ها و فعالان سیاسی به طرق مختلفی نسبت به تحقق شعار سال عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دسته اول رسانه‌ها، احزاب و فعالان سیاسی و دولت‌ها، شعار سال را باور دارند و در جهت تبیین و اجرای آن تلاش می‌کنند. دسته دوم شعار سال را ناباورانه و صرفا در حد رفع تکلیف طرح و تبیین می‌کنند و دسته سوم رسانه‌ها، احزاب، فعالان سیاسی و دولت‌هایی هستند که نه تنها شعار سال را باور ندارند و آن را تبلیغ نمی کنند بلکه گاهی نیز در تلاش هستند که شعار دیگری را جایگزین آن شعار کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به بررسی عملکرد احزاب فعال در کشور در جهت تحقق شعار سال پرداخت و گفت: متاسفانه عملکرد رسانه‌ها در جهت تحقق شعار سال عمدتا با این شعار و نیز مطالبات مردمی فاصله بسیاری دارد.

وی ادامه داد:‌ رسانه ملی هر ساله تا میانه‌های سال با تولید برنامه‌هایی به تبیین شعار سال می‌پردازد و مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نیز پس از گذشت حدود یک الی دو ماه از کنار شعار سال عبور می‌کنند.

ترقی همچنین با تاکید بر اینکه دولت به عنوان مهم‌ترین مخاطب شعار سال وظایف و مسئولیت‌هایی در قبال ایجاد همدلی و همزبانی بر عهده دارد اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال و در شرایطی که دشمن به دنبال وارونه جلوه دادن کارآمدی دولت بود، همان طور که همیشه از دولت‌ها حمایت می‌کردند با انتخاب شعار دولت و ملت همدلی و همزبانی حمایت خود از دولت فعلی را اعلام کردند. ایشان همچنین برای سال جاری آرزوی پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت علمی، عدالت قضایی، تقویت ایمان و معنویت، عزت منطقه‌ای و بین المللی مطرح کردند که لازمه تحقق همه این‌ها همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: تحقق این امر مستلزم آن است که دولت با صداقت با مردم رفتار کنند و میان دولت و ملت اعتماد وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست علمی مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه احزاب و رسانه‌ها 4 وظیفه اصلی در مقابل دولت بر عهده دارند با تاکید بر اینکه منظور از دولت حاکمیت نظام است نه صرفا قوه مجریه اظهار کرد: رسانه‌ها و احزاب وظیفه دارند که در قبال دولت‌ها و حکومت‌ها نقش‌های نظارتی، انتقالی، حمایتی و انتقادی خود را به درستی و خوبی ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نقشی که احزاب و رسانه‌ها به عنوان بازوان اصلی جامعه مدنی بر عهده دارند نظارت بر فعل و انفعالات حاکمیت است اظهار کرد: رسانه‌ها و احزاب با ذره بینی در دست فعالیت های دولت‌ها را رصد می کنند و این حق را دارند که اگر اشکالی را مشاهده کردند مطرح کنند.

وی با تاکید بر نقش نظارتی رسانه‌ها و احزاب خاطرنشان کرد: چنانچه امروز مشاهده می کنیم که در کشورهای توسعه یافته شاخص‌هایی که به عنوان فساد اداری بیان می‌شوند بسیار کمتر از سایر کشورها است، به دلیل این است که دولت‌های آن‌ها ناظران و ذره‌بین به دستان را بالای سر خود احساس می کنند و می‌دانند که اگر دست از پا خطا کنند بلایی سرشان می آید که دیگر امکان رسیدن به قدرت برایشان فراهم نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه کسانی که به قدرت می‌رسند عملا به واسطه جایگاهی که پیدا می‌کنند از مردم فاصله می‌گیرند به نقش انتقالی احزاب و رسانه‌ها در قبال دولت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از نقش‌های رسانه‌ها و احزاب پر کردن شکاف میان مسئولان و مردم است. رسانه‌ها و احزاب اصلی‌ترین اهرم کنترل این شکاف هستند و به واسطه نمایندگی کارهای مختلف مردم این شان را دارند که مسایل مربوط به آن‌ها را به دولت ها منتقل کنند.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها و احزاب باید در عبور از مسیر توسعه از دولت و حاکمیت حمایت کنند اظهار کرد: حمایت رسانه‌ها و احزاب در مسیر توسعه و آرمان‌های مردم از دولت‌ها کشور را در دستیابی به آرمان‌های خود کمک می‌کند.

وی در عین حال بر لزوم نقاد بودن احزاب و رسانه‌ها در قبال دولت تاکید و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و احزاب صرفا مجیزگو و مداح دولت نیستند و اینکه ما می‌گوییم باید از دولت حمایت کنند به این معناست که حمایت آن‌ها همراه با نقادی صورت بگیرد؛ چرا که وجه تمایز سیستم‌های استبدادی و مردم سالار در این است که در یکی مردم حق نقادی، اعتراض و مخالفت با دولت و حاکمیت را دارند و در دیگری از این حق برخوردار نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه صحبت‌های خود به وظایف دولت در قبال احزاب و رسانه‌ها در تحقق اعتماد میان دولت‌ و ملت اشاره و خاطرنشان کرد: اولین نقش دولت در قبال احزاب و رسانه‌ها تامین آزادی‌های مشروع و مصرّح در قانون اساسی در قبال آن‌ها است.

وی تسهیل گسترش فضای رسانه‌ها و احزاب در کشور و همچنین حمایت مادی و معنوی از همه رسانه‌ها و احزاب فارغ از دیدگاه سیاسی آن‌ها و مشورت گیری از احزاب و رسانه‌ها را از جمله دیگر وظایف دولت‌ها در مقابل احزاب و رسانه‌ها یاد کرد.

براساس این گزارش در ادامه نشست علمی بررسی نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتماد آفرینی میان دولت و ملت ناصر ایمانی عضو سابق سردبیری روزنامه رسالت و فعال رسانه‌ای اصولگرا با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری همواره با تبیین شعارهایی که در ابتدای سال انتخاب می‌کنند، پارامترهای تحقق یافتن آن‌ها را نیز بیان می‌کنند اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری و در تبیین شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی مورد توجه قرار دادند اعتماد میان دولت و ملت است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد میان دولت و ملت موضوعی تئوری است و فقط مربوط به امسال یا سال‌های دیگر و دولت فعلی و صرفا کشور ما نیست به بررسی راه‌های چگونگی تحقق اعتماد میان دولت و ملت پرداخت و گفت: یکی از عوامل موثر در ایجاد اعتماد میان دولت و ملت اقناع افکار عمومی توسط دولت به جای ابلاغ نظر به آن‌ها است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با مورد توجه قرار دادن منافع مردم از سوی دولت‌ها از جمله دیگر راه‌های ایجا د اعتماد میان دولت و ملت است گفت: زمانی که مردم احساس کنند که دولت به دنبال رفع مشکلات و تنگناهای کشور و مردم است، اعتمادشان نسبت به دولت بیشتر از گذشته جلب می‌شود.

ایمانی مبارزه با فساد را به عنوان یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد دولت و ملت دانست و با تاکید بر اینکه فساد مانند موریانه درخت اعتماد مردم به دولت را می خورد خاطرنشان کرد: متاسفانه معمولا دولت‌های ما کمتر نسبت به مساله فساد حساسیت نشان می‌دهند. این در حالی است که عموما فسادها به دولت و حکومت مربوط می شوند و به هر میزان که در جامعه ای فساد رواج پیدا کند اعتماد مردم به دولت و حکومت نیز کاهش می یابد.

وی توجه به نحوه مواجهه دولت‌ها با منتقدین را یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد میان دولت و ملت دانست و گفت: رسانه‌ها و احزاب که همواره به عنوان ذهن های سازمان یافته مردم محسوب می شوند باید نسبت به بخشی از رفتارهای دولت ها انتقاداتی مطرح کنند. در مقابل نیز با توجه به نوع مواجهه دولت‌ها با این منتقدین می توان میزان اعتماد میان دولت‌ها و ملت‌ها را مورد بررسی قرار داد. به میزانی که به جایگاه منتقدین در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ارتقاء بخشیده شود، میزان اعتماد مردم به دولت‌ها نیز افزایش می یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه معمولا به جای آنکه دولت‌ها نسبت به ملت اعتماد بیشتری داشته باشند این ملت‌ها هستند که به دولت‌ها اعتماد می‌کنند اظهار کرد: در موضوع اعتمادسازی میان دولت و ملت معمولا دولت‌ها کمتر به ملت اعتماد می‌کنند. این در حالی است که به طور مثال در موضوعات اقتصادی بارها مطرح شده است که یکی از راه‌های موفقیت در این عرصه اعتماد دولت به ملت و توانایی‌های مردم است.

به گزارش ایسنا، این فعال رسانه ای اصولگرا با انتقاد از ضعیف بودن نظام حزبی در کشور، با بیان اینکه امروز رسانه‌ها نقش پل ارتباطی میان ملت و دولت را ایفا می کنند اظهار کرد: امروز رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در اعتمادسازی دارند و نقش ایجاد همدلی و همزبانی میان دولت و ملت را ایفا می کنند.

ایمانی همچنین در ارزیابی از فعالیت های رسانه‌ها در کشور در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: امروز در ایران رسانه‌ها یا در دسته منتقدین یا در دسته طرفداران دولت قرار می گیرند و آن رسانه‌ای که طرفدار دولت است هیچ گاه نقاط ضعف دولت را مشاهده نمی کند و رسانه منتقد نقاط مثبت را مشاهده نمی کند و به همین دلیل است که هیچ گاه رسانه‌ها نتوانستند نقش اعتمادسازی خود را ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست امروز الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز با تاکید بر اینکه اعتماد مهم‌ترین و اساسی ترین سرمایه اجتماعی یک نظام محسوب می شود به بررسی چگونگی ایجاد اعتماد در جامعه پرداخت و اظهار کرد:‌در یک جامعه ریشه‌های اعتماد بر صداقت، راستی، پاکی، پاکدامنی و صراحت، استوار می شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر دولت‌ها می خواهند که در دل مردم و ملت ریشه های محکمی داشته باشند باید خود را از آن‌ها بدانند ، اگر تصور شود که دولت‌ها و مسئولین، نابغه ها و افراد آسمانی بودند که توسط مردم انتخاب شدند پایه های اعتمادی در میان آن‌ها و مردم استوار می شود.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد با تاکید بر اینکه اعتماد ریشه‌های اخلاق در جامعه را برپا می کند خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم که در جامعه اعتماد ریشه داشته باشد باید در آن جامعه مردم به راحتی با یکدیگر صحبت و انتقاد خود را بیان کنند و از آزادی بیان و گفتار برخوردار باشند و زمانی که نجواهای در گوشی جایگزین صحبت‌های آزادنه شوند ریشه های اعتماد سوزانده می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وظایف دولت ها و حکومت ها در قبال مردم با تاکید بر اینکه دامنه فعالیت قوه مجریه نسبت به دستگاه‌های دیگر بسیار محدود است اظهار کرد: دامنه فعالیت دولت یعنی قوه مجریه با توجه به وجود دستگاه‌ها و نهادهای دیگر بسیار محدود است. به طور مثال در بخش فرهنگ امروز مشاهده می کنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود فعالیت نهادهای مختلف در این حوزه کمترین اختیارات را دارد. در این شرایط به دولت پیشنهاد می کنم که با ارائه لایحه‌ای به مجلس خواستار انحلال این وزارتخانه شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتمادسازی میان دولت و ملت اشاره و با انتقاد از وجود تعداد زیاد احزاب در کشور اظهار کرد: امروز بحث حزب در ایران شوخی است چرا که امروز در کشور 547 حزب دارای مجوز فعالیت می کنند. این در حالی است که احزاب باید چکیده تفکرات موجود در جامعه و صرفا محدود به 4 الی 5 حزب باشند تا بتوانند نقش خود را در زمینه اعتمادسازی میان دولت‌ها و ملت‌ها ایفا کنند.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در اعتماد سازی میان دولت ها با انتقاد از نقش رسانه ها اظهار کرد:‌امروز وضعیت رسانه ها و مطبوعات کشور برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

انتهای پیام

کد N1050432

وبگردی