آفتاب
راشا تودی؛

ایران: موضوع ابعاد نظامی احتمالی را ببندید یا توافق متوقف می‌شود

ایران: موضوع ابعاد نظامی احتمالی را ببندید یا توافق متوقف می‌شود

شبکه خبری راشا تودی گزارش داد: ایران از آژانس و سران جهان خواسته است تا تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور را ببندند، در غیر این صورت مجبور خواهند شد بین این پرونده و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه راشا تودی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن ابراز امیدواری درخصوص بسته شدن پرونده بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای گذشته این کشور، این کار را برای اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پیش نیاز ضروری توصیف کرده است.

رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که شمخانی تاکید کرده است: گروه 1+5 باید بین توافق هسته‌ای و پرونده بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یکی را انتخاب کند.

ایران و گروه 1+5 در ژوییه سال جاری بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند که بر اساس آن در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه این کشور لغو خواهد شد.

هم‌چنین سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در 17 ژوئن، یک ماه پیش از حصول توافق هسته‌ای گفت که ایران می‌خواهد از این اتهامات تبرئه و مشخص شود که تمام این ادعاها دروغ بوده است.

بر اساس این گزارش، گزارش نهایی بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران احتمالا تا روز سه‌شنبه از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام تحویل داده خواهد شد. اگر در این گزارش ادعاها علیه ایران پایان یابد، روز اجرای توافق هسته‌ای تعیین می‌شود که با آغاز آن تحریم‌های ایران لغو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابعاد نظامی احتمالی (PMD) موضوعی است که در چارچوب "مطالعات ادعایی" پس از سال 2006 درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مطرح شده است. این موضوع مجموعه‌ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره دارد که به طور مفصل در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 یوکیا آمانو آمده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان سال 1392 برای چندمین‌بار توافقی را با عنوان "چارچوب همکاری" امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که همچنان بحث روی آن باقی است. قرار است در گزارش جدید آژانس بحث درباره تمامی این موضوعات پایان یابد.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه‌دار آژانس تمامی ندارد.

انتهای پیام

کد N1050384

وبگردی