آفتاب
در نشست اتاق بازرگانی ایران

نخست‌وزیر مجارستان برای همکاری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران اعلام آمادگی کرد

نخست‌وزیر مجارستان برای همکاری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران اعلام آمادگی کرد

نخست‌وزیر مجارستان با بیان این که کشورش در زمینه‌ هسته‌ای از تکنولوژی و آمادگی بالایی برخوردار است، گفت: ما آماده هستیم در زمینه برنامه هسته‌ای و آموزش کارشناسان هسته‌ای با ایران همکاری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویکتور اوربان با هیأت همراهش عصر دوشنبه در مراسم اتاق بازرگانی که با حضور کارشناسان و مسوولان اقتصادی ایرانی و مجار برگزار می‌شد حضور یافت و ضمن امضای چند توافق‌نامه با طرف ایرانی به سخنرانی در رابطه با تعاملات آتی دو کشور پرداخت.

او با اشاره به این که از آخرین سفر نخست‌وزیر مجارستان به ایران 27 سال می‌گذرد، خاطرنشان کرد: ما به ایران سفر کردیم تا به این شرایط غیرطبیعی خاتمه دهیم و برای جبران این وقفه طولانی در تعاملات دو کشور با هیأتی پر تعداد به تهران سفر کردیم.

نخست‌وزیر مجارستان با بیان این که امروز 5 وزیر را همراه خود دارم و این در حالی است که در حال حاضر مجارستان تنها 10 وزیر دارد به شوخی گفت: بنابراین می‌توانیم در همین جا یک دولت فراری مجار را تشکیل دهیم و در صورتی که از مجارستان خبرهای خوشی دریافت نکنیم همین‌جا در تهران بمانیم.

ویکتور اوربان، مجارستان را یکی از باثبات‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا خواند و افزود: با وجود این که 27 سال است روابط جدی بین دو کشور وجود نداشته ولی در حال حاضر 1116 دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می‌کنند و 4 هزار ایرانی نیز طی سال‌های اخیر لیسانس خود را از این کشور دریافت کرده‌اند و همین امر می‌تواند نقطه شروعی برای همکاری‌های ما باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدارهای امروز و فردای خود با مسوولان ایرانی، خاطرنشان کرد: امروز با جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور دیدار داشتم و فردا نیز با آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله رفسنجانی و رییس‌جمهور ایران دیدار خواهم داشت. هم‌چنین باید از پذیرایی ایرانی‌ها از من و هیأت همراهم که در عالی‌ترین سطح صورت گرفت سپاس‌گذاری کنم.

نخست‌وزیر مجارستان ایران را در آغاز رشد وسیع اقتصادی دانست و افزود: با وجود این که این کشور با تحریم‌های بسیاری دست به گریبان بود ولی نه تنها به سلامت از این تحریم‌ها عبور کرد بلکه به جرأت می‌توانم بگویم نشانه‌های زیادی از آغاز دوره بزرگ اقتصادی در ایران وجود دارد و تمامی آمارها از تولیدات علمی، ذخایر و شاخص‌های ملی این کشور حاکی از آن است که ایران در سال‌های آتی رشد عظیمی خواهد داشت و به همین دلیل نیز ما با هیأتی بزرگ به ایران سفر کرده‌ایم.

او ادامه داد: هرچند مجارستان به گستردگی و پیشرفتگی کشورهایی مثل ایتالیا، آمریکا و آلمان نیست که این روزها نمایندگان خود را به تهران فرستاده‌اند ولی مجارستان 10 میلیون جمعیت دارد و مانند ایران از ذخایر و منابع طبیعی بالایی برخوردار نیست هم‌چنین ما امسال شاهد 3 درصد افزایش سرمایه‌گذاری در کشورمان بودیم و به ‌آینده نیز امیدوار هستیم چرا که ما پیشرفت و توسعه مجارستان را در گرو هوشمندی و زحمات مردم‌مان می‌دانیم و نه منابع طبیعی‌مان.

نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به صحبت‌های خود با معاون اول رییس‌جمهور کشورمان، خاطرنشان کرد: امروز در 5 زمینه صحبت شد و قرار بر این شد که کارگروه مشترکی بین ایران و مجارستان تشکیل شود که وزیر امور خارجه مجارستان در رأس آن قرار خواهد گرفت. با وجود این که مجارستان از ذخایر بزرگ نفت و گاز برخورد نیست ولی بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی و نفت و گاز منطقه صاحبانی مجار دارند و این به خاطر صنایع پیشرفته و تکنولوژی به‌روز ما در زمینه پتروشیمی است. بنابراین امروز پیشنهاد داریم که یکی از زمینه‌های تعامل ما در زمینه انرژی باشد.

وی تأکید کرد: هم‌چنین مجارستان آماده همکاری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است چرا که ما نیز نیروگاه اتمی داشته و علاقمند به توسعه آن هستیم. هم‌چنین علاقه داریم در زمینه آموزش کارشناسان هسته‌ای نیز با ایران همکاری داشته باشیم.

اوربان خاطرنشان کرد: در زمینه تصفیه آب نیز مجارستان از تکنولوژی خوبی برخوردار است هر چند مانند آلمانی‌ها نیستیم ولی از آن‌ها مفیدتر و کم‌هزینه‌تر هستیم. صنعت داروسازی و بهداشت نیز در کنار کشاورزی و همکاری‌ها در زمینه آموزش عالی نیز جزو بخش‌هایی هستند که قرار است ایران و مجارستان در آن زمینه با هم همکاری داشته باشند.

او با بیان این که بالای 100 نفر بورسیه از ایران برای تحصل به مجارستان رفته‌اند، خاطرنشان کرد: طبق رایزنی‌های انجام شده قرار است در سال‌های آتی زبان و ادبیات فارسی در مجارستان آموزش داده شود. علاوه بر این طبق رایزنی‌ها بحث معافیت از مالیات و تشکیل اتاق مجارستان در تهران نیز مطرح شده است.

اوربان در پایان با بیان این که با برداشته شدن تحریم‌ها، بانک‌های مجارستان می‌توانند حمایت‌های مالی بیش‌تری در جهت گسترش روابط دو کشور داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما از نظر مالی مشکلی نداریم و بانک‌های ما پذیرای ایده‌های مناسب هستند و تا قبل از برداشته شدن تحریم‌ها با مجوز خاص اقتصادی ملی همکاری‌های در زمینه داروسازی و تجارت بین تهران و بوداپست میسر خواهد بود. البته من امیدوار هستم که روابط فرهنگی و دو کشور زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان باشد.

انتهای پیام

کد N1050356

وبگردی