آفتاب

سه شرط جدید النصره برای آزادی اسیران لبنانی/آمادگی سوریه برای کمک به لبنان

سه شرط جدید النصره برای آزادی اسیران لبنانی/آمادگی سوریه برای کمک به لبنان

پرونده تبادل اسیران ربوده شده لبنانی با اعضای جبهه النصره هنوز بسته نشده و به رغم مانع‌تراشی‌های این گروه تروریستی مذاکرات در این زمینه آغاز شده است. در این راستا جبهه النصره سه شرط جدید به لیست درخواست‌های قبلی خود اضافه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع امنیتی از طرح شروط جدید از سوی جبهه النصره برای تبادل اسرا خبر داد که از جمله این شروط حل و فصل برخی از پرونده‌ها و افزودن اسامی جدید به لیست این گروه است.

اولین درخواست آنها مکان تحویل کاروان کمک‌هاس امدادرسانی است. به گفته منابع امنیتی این گونه توافق شده بود که کاروان کمک‌ها در وادی حمید تحویل گرفته شود به طوریکه قرار بود که تجهیزات النصره برای انتقال کمک‌ها به این منطقه برود اما القاعده سوریه درخواست کرد که کاروان کمک‌ها مسیرش را به سمت وادی الخیل تغییر دهد.

طبق اظهارات نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان، شرط دوم النصره مختومه کردن پرونده شیخ مصطفی الحجیری معروف به ابوطاقیه، یکی از موانع اصلی اجرای این مبادله است.

طبق این اطلاعات، النصره بر مختومه کردن پرونده کیفری الحجیری و پسرش عباده و تضمین‌های امنیتی تاکید دارد.

همچنین النصره در شرط سوم خود خواستار افزودن اسامی جدید به لیست زندانیان خود از جمله سلیم الصالح، یکی از فرماندهان شاخه فتح الاسلام است.

در این راستا روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از یک سوری مخالف و مطلع از موضع گیری جبهه النصره نوشت: النصره می‌خواهد سه تن از سربازان لبنانی را با سه تن از فرماندهان خود که در بند زندان‌های صیدنایا و عدرای سوریه و زندان رومیه لبنان هستند، مبادله کند. اگر النصره با حزب الله و یا هر طرفی که مسئول این طرح است، وارد معامله شود این خواسته را مطرح خواهد کرد.

این در حالی است که برخی منابع نزدیک به حزب الله در مورد موافقت این حزب با این خواسته ابراز تردید و تاکید کردند، طرح مبادله روشن است محدود به نیروهایی است که در میدان نبرد به اسارت درآمده‌اند.

از 14 نوامبر که ویدئویی از سوی النصره منتشر شد و در آن سه تن از اعضای حزب الله در حالی که زخمی به نظر می‌رسیدند نمایش داده شدند النصره هنوز فیلم دیگری را منتشر نکرده است.

طبق اطلاعات فیلم، این افراد به نام‌های محمد شعیب، موسی کورانی و حسین طه در جریان نبردهای حومه جنوبی حلب بازداشت شدند و خود را نیروهای حزب الله معرفی کردند.

برخی منابع آگاه در مخالفان سوریه اعلام کردند که النصره هنوز به شکل عملی وارد طرح تبادل اسرا نشده است.

طبق اظهارات منابع مذکور، در صورت ارائه هرگونه طرحی برای مذاکره النصره خواستار تبادل اسرای حزب الله با نیروهای زندانی خود در زندان‌های رومیه لبنان و عدرا و صیدنایا دمشق خواهد شد و البته اولویت خود را بر آزادی زنان زندانی خواهد گذاشت.

اما منبع لبنانی آگاه از امور حزب الله در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در این باره گفت: البته این رویکرد و نوع نگاه النصره در صورتی که مذاکره‌ای شکل گیرد از سوی حزب الله پذیرفته نمی‌شود. حزب الله پیش از این نیز اصل ثابتی برای مذاکرات خود قرار داد که آن اصل مبادله اسرای میادین نبرد با یکدیگر است.

طبق اظهارات این منبع، امکان ندارد حزب الله درباره زندانیان لبنان و یا خارج از آن مذاکره کند و طبق تجربه این حزب اصل همیشگی حزب الله در مبادله اسرا تبادل نیروهای اسیر شده در میادین نبرد است.

از سوی دیگر،‌ علی حیدر، وزیر امور آشتی ملی سوریه درباره تبادل نظامیان لبنانی در گفت‌وگو با الوطن سوریه گفت: از ابتدا نیز منفعت ما در آن بود که سربازان لبنانی از اسارت گروه تروریستی چون النصره خارج شوند و ما به همراه ارتش لبنان در نبرد با تروریسم و تروریست‌ها هستیم زیرا این نبرد بخشی از نبرد ارتش‌های منطقه علیه یک گروه تروریستی است. در صورتی که ارتش لبنان به امکانات و تجهیزات سوریه برای آزادسازی نظامیان ربوده شده نیاز داشته باشد ما در کنار این ارتش هستیم.

انتهای پیام

کد N1050132

وبگردی