آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

مراسم اربعین بهترین فرصت برای معرفی اسلام ناب به تمام دنیاست

مراسم اربعین بهترین فرصت برای معرفی اسلام ناب به تمام دنیاست

یک عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه یزد گفت: مراسم اربعین فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد وحدت و همبستگی بین دو ملت ایران و عراق است و می‌تواند بهترین فرصت برای معرفی اسلام ناب به تمام دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، سیداحمد موسوی در خصوص نقش اربعین در ترویج شعائر اسلامی و اهمیت آن در مناسک تشیع گفت: از آنجایی که شناساندن و معرفی امام حسین(ع) و اهداف عالیه او به تمام جهانیان از وظایف مهم جامعه اسلامی است لذا باید از تمام ظرفیت‌های ممکن، نهایت استفاده را برد.

موسوی یکی از ارزشمندترین این فرصت‌ها را فرصت اربعین به ‌ویژه اجتماع بزرگ انسانی این روز دانست که توجه تمام رسانه‌ها و اقشار مختلف جهان را به خود جلب کرده است و باید با دقت و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که «حضرت صاحب زمان(عج) بعد از ظهور به واسطه امام‌حسین(ع) به جهانیان شناخته می‌شوند» افزود: همه عالم لازم است در زمان ظهور، امام‌حسین(ع) را شناخته باشند که پیاده‌روی اربعین از جمله بهترین فرصت‌ها، برای ضرورت چنین امری است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتشان، نقش‌آفرینی راهپیمایی اربعین حسینی را در تحقق وحدت امت اسلامی به‌ ویژه شیعیان موثر دانستند و تاکید کردند که می‌توان از اربعین در زنده نگه داشتن شهادت و صیانت از حقیقت در مقابل طوفان دشمنان بهره برد.

موسوی اظهار کرد: اربعین حسینی همیشه در فرهنگ شیعه جایگاه رفیعی داشته و در روایات به بزرگداشت این روز سفارش شده است چنان که در حدیثی از امام‌حسن عسکری(ع) نقل شده است که "زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های مومن است."

وی گفت: مطابق برخی روایات، اربعین از نظر تاریخی بیانگر دو واقعه مهم است؛ یکی بازگشت کاروان اسرا به کربلا و دیگری مشرف‌ شدن جابر بن عبدالله انصاری صحابه گرانقدر رسول اکرم(ص) به مرقد مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

این عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه یزد تصریح کرد: به دلیل این که شیعیان در زمان حکومت بعث در عراق به شدت تحت فشار بودند و برگزاری مراسمی چون اربعین محدود شده بود ولی بعد از سرنگونی صدام، آداب مربوط به اربعین باشکوه بسیار زیادی برگزار شد تا جایی که از مراسم راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌جویانه بشری یاد می‌شود و این مهم در شرایط فعلی منطقه و جهان که متاسفانه گروه‌های تکفیری وهابی چهره خشنی از اسلام را به نمایش گذاشته‌اند، بسیار حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اربعین فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد وحدت و همبستگی بین دو دولت ایران و عراق است که می‌توان با برنامه‌ریزی موثر و کارآمد از آن برای منافع دو دولت در ابعاد مختلف استفاده کرد.

موسوی در پایان تصریح کرد: اربعین این ظرفیت را دارد که بدون توجه به مسائل ناسیونالیستی و بحث نژاد، یک عامل وحدت‌آفرین باشد که نه تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان را هم جذب ‌کند.

انتهای پیام

کد N1049931

وبگردی