آفتاب
یک مدرس حوزه:

اربعین نماد حرکت تشیع است

اربعین نماد حرکت تشیع است

معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور گفت: فرهنگ تشیع برگرفته از اندیشه‌ رساندن انسان‌ها به قله کمال است و کمال، نماد شیعه است و این نماد در حادثه عظیم اربعین که در آن معرفت، ولایت، بصیرت و شناخت متجلی است، نمود دارد.

حجت‌الاسلام عبدالکریم فرحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: اربعین نماد حرکت تشیع است و تشیع یعنی بلوغ، مودت، محبت و احترام به حقوق انسان‌ها. تشیع یعنی اندیشه نورانی حضرت امیر(ع) که می‌گویند اگر خلخالی را به ظلم از پای زنی غیرمسلمان در بیاورند حق است که امیرالمومنین(ع) از غصه بمیرد.

فرحانی ادامه داد: اربعین در فرهنگ ما نماد کمال است و وقتی به چله تابستان یا چله زمستان اشاره می‌کنیم، از "به اوج رسیدن" گرما یا سرما یاد کرده‌ایم، همچنان که به اوج رسیدن حرکت حضرت امام حسین(ع) در اربعین، نماد به اوج رسیدن بصیرت، شناخت و معرفت است.

وی گفت: امروز راهپیمایی اربعین، تجلی راهپیمایی و حرکت آگاه‌بخشی است که عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) به عنوان پرچم‌دار کربلا آغاز کرد. به راستی وقتی حضرت امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا می‌آوردند، خیلی‌ها فکر نمی‌کردند آینده درخشانی در انتظار این حرکت عظیم باشد ولی آمدن زینب(س) به کربلا، کوفه و شام و تسخیر دژی که بر اساس جهالت در شام برپا شده بود، و پس از آن بازگشت به کربلا برای تجدید بیعت با راه حسین(ع)، به درستی القای بصیرت را در این حرکت عظیم نشان می‌دهد.

معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: بدین ترتیب اربعین یعنی هجرت و بصیرت و معرفت که تمامی اینها در راهپیمایی عظیم اربعین نمود می‌یابد.

وی با بیان این‌که «اربعین علامت تشیع و ولایت است» افزود: از سوی دیگر همایش بزرگ اربعین نشان از توان تشیع در سازماندهی این حرکت بیش از 20 میلیونی دارد در حالی که سعودی‌ها و وهابی‌ها توان ساماندهی 3 میلیون زائر خانه خدا را ندارند.

انتهای پیام

کد N1049898

وبگردی