آفتاب

تظاهرات اتحادیه‌های خبری در استانبول در حمایت از روزنامه‌نگاران افشاگر جمهوریت

تظاهرات اتحادیه‌های خبری در استانبول در حمایت از روزنامه‌نگاران افشاگر جمهوریت

خبرنگاران و نمایندگان اتحادیه‌ها و سازمانهای مختلف خبری در استانبول روز یکشنبه برای نشان دادن همبستگی خود با خبرنگاران بازداشت شده روزنامه جمهوریت به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارها و بنرهایی با مضمون " آیا می‌توانیم بیرون آییم و بنویسیم؟"، "اردم بیرون خواهد آمد و بار دیگر خواهد نوشت" ،"اعمال فشار نمی‌تواند ما را بترساند"، "رسانه آزاد نمی‌تواند سکوت کند" را مطرح کردند.

این تظاهرات از مقابل مرکز تجاری جواهر در استانبول تا مقابل ساختمان روزنامه جمهوریت انجام گرفت.

در این تظاهرات علاوه بر خبرنگاران و نمایندگان آژانسها و اتحادیه‌های خبری، برخی خبرنگاران خارجی و سیاستمداران به خصوص اعضا و نمایندگان حزب مردم جمهوری خواه مانند گورسل تکین، اوتکو چاکراوزر حضور داشتند.

هم چنین سخنگوی بنیاد آزادی برای خبرنگاران در میان تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان روزنامه جمهوریت اعلام کرد: اگر در رسانه‌های ترکیه آزادی نباشد، در این صورت دموکراسی نخواهد بود. خبرنگاری جرم نیست. خبرنگاری یک اصل بنیادین برای تمدن سازی در کشورها است.

وی ادامه داد: در مقابل ساختمان روزنامه جمهوریت ما از کسانی که از نظر سیاسی مسوول دستگیری "جان دوندار" و "اردم گل" هستند، می‌خواهیم که آنها را بلافاصله آزاد کنند.

هم چنین کمال قلیچداراوغلو، رییس حزب مردم جمهوری‌خواه از دفتر روزنامه جمهوریت بازدید کرد.

وی در مقابل دفتر این روزنامه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: چگونه می‌توان یک روزنامه نگار را به اتهام نوشتن یک گزارش خبری دستگیر کرد؟ دولت اعلام نکرده است که گزارش روزنامه جمهوریت غلط و خلاف واقعیت است اما بازهم این روزنامه نگارها را دستگیر کرده و آنها را به زندان انداخته است. این اتفاق قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایسنا، دادگاهی در ترکیه سردبیر روزنامه جمهوریت و یکی از خبرنگاران این روزنامه را به اتهام انتشار گزارش درباره حمایت نظامی آنکارا از داعش بازداشت کرده است.

جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت که یکی از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان است و اردم گل، خبرنگاران روزنامه جمهوریت این تصاویر را منتشر کرده‌اند. دادگاه این دو را به "پیوستن به گروه تروریستی و جاسوسی و افشای اسرار نظامی کشور" متهم کرده است.

روزنامه جمهوریت ترکیه چندی پیش تصاویری از یک محموله سلاح و مهمات که در کامیون‌هایی برای شبه‌نظامیان تندرو و احتمالا داعش در سوریه بارگیری شده بود، منتشر کرد.

انتهای پیام

کد N1049853

وبگردی