آفتاب
برای اولین بار از زمان تصویب قوانین نظامی جنجالی؛

حمایت مردمی از آبه اندکی افزایش یافت

حمایت مردمی از آبه اندکی افزایش یافت

حمایت مردمی از نخست‌وزیر ژاپن که به پایین‌ترین حد خود رسیده بود، پس از تصویب قوانین امنیتی جنجالی که به ارتش اجازه مشارکت در نبردهای خارجی را برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم می‌دهد، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌ها از افزایش محبوبیت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن حکایت دارد اما نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان همچنان بر این باورند که نیازی به تغییر قانون اساسی صلح‌طلب کشورشان وجود ندارد و بسیاری آن را منبع صلح پسا جنگ ژاپن می‌دانند. با این حال منتقدان به این تغییرات جدید به چشم سمبل شکست می‌نگرند که ثبات این کشور در دفاع از خود را با مانع مواجه می‌کند.

براساس نظرسنجی روزنامه اقتصادی نیکئی (Nikkei)، حمایت از شینزو آبه با هشت درصد افزایش به 49 درصد رسیده است؛ سطحی که از زمان آغاز بحث‌ها درباره قوانین امنیتی در تابستان گذشته بی‌سابقه است.

نظرسنجی خبرگزاری کیودو نشان می‌دهد که محبوبیت آبه با 5 / 3 درصد رشد به 3 / 48 درصد رسیده است. افزایش حمایت‌های مردمی پس از آن رخ داد که شینزو آبه به تمرکز بر اقتصاد ضعیف ژاپن در آستانه انتخابات سال آتی مجلس علیا وعده داد.

نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید که این قوانین امنیتی که از سپتامبر اجرایی می‌شود، برای مقابله با چالش‌های جدید از جمله قدرت‌گیری چین حیاتی است. منتقدان بر این باورند که این تغییرات قانون اساسی صلح‌طلب را نقض می‌کند و خطر مشارکت در درگیری‌های خارجی را افزایش می‌دهد.

براساس نظرسنجی کیودو، حمایت از حزب لیبرال دموکراتیک آبه 7/ 36 درصد است که سه برابر حزب اصلی اپوزیسیون موسوم به حزب دموکراتیک است. تقریبا 9 / 35 درصد می‌گویند که از حزب خاصی حمایت نمی‌کنند که نشانه نارضایتی از سیاست‌های آبه است.

انتهای پیام

کد N1049673

وبگردی