آفتاب

"دموکراتیک‌ترین" انتخابات بورکینافاسو با موفقیت برگزار شد

"دموکراتیک‌ترین" انتخابات بورکینافاسو با موفقیت برگزار شد

میلیون‌ها تن از مردم بورکینافاسو روز گذشته (یکشنبه) برای مشارکت در اولین انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از ناظران اعلام کردند که این رای‌گیری دموکراتیک‌ترین انتخابات در تاریخ این کشور واقع در غرب آفریقا بوده است.

میشل کافاندو، رییس دولت موقت بورکینافاسو پس از انداختن رای خود در صندوق رای گیری گفت: این یک پیروزی برای جوانانی است که خواستار تغییر و برقراری دموکراسی واقعی هستند.

این انتخابات برای 17 میلیون شهروند بورکینافاسو که دهه‌ها منتظر یک رای‌گیری دموکراتیک بودند، پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.

کافاندو در ادامه از مردم کشورش خواست که پس از اعلام نتایج انتخابات از هرگونه خشونت خودداری کنند.

ابتدا تاریخ برگزاری این انتخابات 11 اکتبر (19 مهر) سال جاری میلادی تعیین شده بود اما پس از کودتای کوتاه مدت طرفداران "بلیس کامپائوره"، رئیس جمهوری سابق بورکینافاسو به تعویق افتاد.

هم چنین گارد ریاست جمهوری 17 سپتامبر کودتایی را در بورکینافاسو اعلام کرد و این کشور را به مدت شش روز به آستانه آشوب کشاند. این کودتا پس از اعتراف رهبران آن مبنی بر به عدم حمایت مردمی از کودتا، به شکست انجامید.

قیام مردم در اکتبر سال 2014 باعث شد که رییس‌جمهوری این کشور پس از 27 سال حضور در قدرت، از سمت خود استعفا دهد.

پس از استعفای وی دولت موقت بر سر کار آمد. این کشور از زمان استقلال خود از فرانسه در سال 1960 با کودتاهای مختلفی روبه رو بوده است به گونه‌ای که از آن زمان تاکنون شش کودتا در این کشور رخ داده است.

راک مارک کریستین کابوره، یکی از نامزدهای پیشتاز در انتخابات اعلام کرد: ما باید نشان دهیم که مردم می‌توانند کشور را اداره کنند و اوضاع حاکم بر کشور را عادی کنند. ما با کودتاهای بسیاری روبه رو بوده‌ایم اما دیگر وقوع این اتفاقات در کشور کافی است.

در همین راستا سینتیا اوهایون، تحلیلگر گروه بحران بین المللی اعلام کرد: هرکس در انتخابات پیروز شود، به دلیل انتظارات بالا در تحقق امیدهای رای دهندگان دوران سختی را در پیش رو دارد. انتظارات برای ایجاد تغییر، برقراری عدالت و جنگ علیه فساد بسیار بالا است.

حدود پنج میلیون و 500 هزار نفر در بورکینافاسو برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند. انتظار می رود که نتایج اولیه از امروز (دوشنبه) اعلام شود.

انتهای پیام

کد N1049478

وبگردی