آفتاب
بانک مرکزی به جمع موافقان طرح پیوست؛

جزئیات بیشتر از طرح فروش قسطی مسکن

جزئیات بیشتر از طرح فروش قسطی مسکن

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیاتی از طرح فروش قسطی مسکن، گفت: پیش بینی می‌کنیم که قیمت‌ مسکن تا بهار سال آینده همچنان ثابت باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی چگنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: پیش بینی ما این است که قیمت‌ها تا بهار سال آینده هم ثابت باقی بماند.

وی در خصوص اجرای طرح فروش مسکن قسطی گفت: هنوز مصوبات نهایی اجرای این طرح از بانک مرکزی گرفته نشده است.

چگنی اظهارداشت: در ماده ۱۴ قانون ساماندهی بازار مسکن، فروش مسکن به صورت لیزینگ، فروش سندیکایی و قسطی دیده شده که گروه هدف در آنها طبقه متوسط و بالاتر است.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مردم تهران در پی خرید واحدهای ۶۰ متر و کوچکتر هستند، گفت: در آینده باید سازندگان به سمت ساخت مسکنی بروند که مورد تقاضای مردم است.

چگنی تصریح کرد: طرح فروش مسکن به صورت قسطی، واحدهای موجود را هدف قرار داده است و طبیعتاً نمی‌تواند واحدهای مسکونی بزرگ را پوشش دهد، زیرا بانک مسکن محدودیت‌هایی برای ارائه تسهیلات در این زمینه دارد.

وی گفت: بدون شک اجرای این طرح به خروج بازار مسکن از رکود کمک می کند، زیرا حجم قابل توجهی از نقدینگی وارد بازار می شود.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی، دولت را تنها سیاست گذار در بخش مسکن دانست و افزود: این بخش حقیقی و حقوقی و در مجموع مردم هستند که سازندگان واحدهای مسکونی به شمار می روند.

چگنی تصریح کرد: ۲۰ درصد ارزش افزوده و ۲۰ تا ۳۰ درصد مجموع سرمایه گذاری‌های کشور در بخش مسکن است.

وی همچنین گفت: هم اکنون بالاترین نرخ سود بانکی به سپرده‌ها داده می شود که باید در نهایت نرخ سود آنها تعدیل شود.  

رئیس اداره کل طرح و برنامه بانک مسکن هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه ۱۸ شهریور امسال بانک مرکزی با اجرای طرح فروش قسطی مسکن و ورود بانک مسکن به آن موافقت کرده است، گفت: موافقت اصولی در بانک مرکزی برای اجرای این طرح گرفته شده است.

محمدحسن مرادی با بیان اینکه هم اکنون مباحث حول نحوه محاسبه کارمزد در جریان است، افزود: اینکه بانک عاملیت وصول اقساط را صرفاً داشته باشد و هیچ گونه تضمینی نپذیرد و نرخ کارمزد آن سه درصد باشد و یا اینکه بانک پرداخت اقساط پرداخت نشده را هم تضمین و نرخ سود آنرا ۵ درصد محاسبه کند، در حال بررسی است.

کد N1049328

وبگردی