آفتاب
ابراهیمی‌ترکمان:

قیام امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است

قیام امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تشریح مفهوم هدایت بشر و نجات انسان از جهالت، از اهداف نهضت امام حسین (ع)، پرداخت و فرهنگ اهل بیت (ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت معرفی کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تشریح مفهوم هدایت بشر و نجات انسان از جهالت، از اهداف نهضت امام حسین (ع)، پرداخت و فرهنگ اهل بیت (ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت معرفی کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در آستانه اربعین حسینی مراسم با شکوهی از سوی انجمن جعفری‌های ترکیه و با همکاری اتحادیه علمای جعفری در منطقه شیعه نشین هالکالی استانبول با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صلاح‌الدین اوزگوندوز از علمای برجسته ترکیه و رئیس انجمن شیعیان زینبیه، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمع کثیری از شیعیان و علویون و محبین اهل بیت (ع) برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به دعوت انجمن جعفری‌های ترکیه در این مراسم شرکت کرده بود، در سخنانی با بیان این‌که «اصلی‌ترین هدف نهضت امام حسین (ع)، هدایت انسان و نجات بشر از جهالت و ضلالت بود» گفت: توجه به دنیا، انسان را به اوج غفلت رسانده است و تصور می‌کند که اگر سهم بیشتری از دنیا داشته باشد به همان میزان موفق‌تر است. انسان تصور می‌کند که با افزوده شدن چیزی از بیرون به او، اندوه درونش نیز کاهش می‌یابد، در حالیکه «بودن» غیر از «داشتن» است و امام حسین (ع) به جای آنکه داشته باشد، ترجیج داد که باشد. به جای آنکه دنیا و زینت دنیا را داشته باشد و به جای آنکه حیات بی‌اثر داشته باشد، ترجیح داد که مؤمن باشد، بنده خدا باشد و عبد صالح خداوند باشد.

وی همچنین با بیان این‌که «امام حسین (ع) خود را از خویش جدا کرد و به خدا سپرد تا مردم را متوجه کند که در پس ظاهر دین، باطنی هم وجود دارد» تأکید کرد: قیام امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است. امام حسین (ع) در کربلا با گذشت از همه چیز فهماند که ظاهر دین، باطنی دارد و نباید از باطن دین غفلت کنیم. باطن دین هدایت بشر به سوی خداست.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: در قرآن کریم سه راه برای هدایت ذکر شده است: کوشش در راه خدا، ایمان به خدا و اطاعت عملی از اوامر خداوند. در کربلا همه این سه راه اتفاق افتاد.

ابراهیمی‌ترکمان درباره نجات بشر از جهالت که وی در سخنان خود آن را از اهداف قیام امام حسین (ع) برشمرد، گفت: هنوز مدت زیادی از رحلت پیامبر اکرم (ص) نگذشته بود که انحرافات زیادی بین مردم به وجود آمد و به یک جهالت همگانی تبدیل شد. امام حسین (ع) در آغاز نهضت خود نجات بشر از این جهالت را از اهداف مهم قیام خود نامید.

وی در ادامه تأکید کرد: درباره این جهالت، منظورم از جهل، جهل در برابر علم نیست، بلکه جهل در برابر عقل و شعور است. عقل همیشه بقا را بر فنا ترجیح می‌دهد، اما امام حسین (ع) و یارانش در کربلا، شهادت را ترجیح دادند. این نه از آن جهت بود که فنا را بر بقا ترجیح داده باشند، بلکه بقا را در شهادت دیدند. شهید شدند اما باقی ماندند، مانند نور که هم خودش روشن است و هم روشنی می‌بخشد، از آن زمان تاکنون شهادت امام حسین (ع)، هم درخشنده است و هم دل همه مؤمنان را نورانی کرده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ اهل بیت (ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت دانست که از جهالت بیزار است.

وی همچنین گفت: متأسفانه اگر چه دوران بت‌پرستی گذشته است و انسان‌ها به خداپرستی روی آورده‌اند، اما در جاهلیت مدرن امروز، انسان‌ها، بت‌های مختلفی را می‌پرستند بی‌آنکه ظاهر مخصوصی داشته باشد و نام بت را بر خود گرفته باشد. اگر در گذشته خدایان ساختگی از سنگ و چوب را پرستش می‌کردند، اما اکنون از سنگ و چوب، برای خود خدا نمی‌سازند، بلکه خدایان موهوم ساخته خود را می‌پرستند. به همین دلیل می‌توان گفت دوران چندخدایی نوین پدید آمده است که درصدد آن است تا راه انسان را از توحید و یکتاپرستی منحرف کند.

وی با ابراز تأسف درباره رواج چندخدایی نوین، گفت: تبعیت از خدایان موهوم تا جایی پیش رفته است که حتی از میان بردن همنوع را نیز به پای عمل به تکلیف دینی می‌نویسند.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود با اظهار این‌که «خشونت و افراط‌گرایی در زمان ما از جنس همان کاری است که دشمنان امام حسین (ع) در کربلا انجام دادند» بیان کرد: پیرو اهل بیت(ع) باید پیرو صلح و مدارا و عقل باشد. امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم یا حسین، تو جان خود و خاندانت را در راه هدایت ما فدا کردی، ای کاش در کربلا بودیم و جانمان را در راه حمایت از تو فدا می‌کردیم.

شیعیان هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته‌اند

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حسن کارابولوت، رئیس اتحادیه علمای جعفری در سخنانی با اشاره به جستجوی حضرت هاجر برای یافتن آب برای فرزندش حضرت اسماعیل و تسلیم شدن ایشان به خواست خداوند به حادثه کربلا اشاره کرد و گفت: اگر امروز امام حسین (ع) و اهداف قیام آن حضرت به خوبی شناخته شود شاهد حوادث تروریستی نخواهیم بود.

وی سپس به مظلومیت پیروان اهل بیت (ع) در طول تاریخ اشاره و اظهار کرد: شیعیان همواره پیرو و رهرو مکتب اهل بیت(ع) بوده و هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته‌اند.

رئیس اتحادیه علمای جعفری با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در اشاعه فرهنگ عاشورا و نقش آن حضرت در زنده نگاهداشتن یاد و خاطره قربانیان کربلا گفت: اقدامات آن حضرت در فاصله حادثه عاشورا تا اربعین شهدای کربلا موجب احیای اسلام راستین شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین صلاح الدین اوزگوندوز رئیس انجمن شیعیان زینبیه در سخنانی ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌های شیعیان گفت: اربعین چهلمین روز حادثه عاشوراست، جابر بن عبدالله انصاری خود را با زحمت بسیار به مراسم چهلم شهدای کربلا رسانید و این موضوع یکی از نشانه‌های وقوع این حادثه است و این موضوع در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل روز ترکیه و سیاست‌های آمریکا در منطقه بر ضرورت حفظ اتحاد و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N1048604

وبگردی