آفتاب

ایزدی: بعید است موضوع پی‌ام‌دی مختومه اعلام شود

ایزدی: بعید است موضوع پی‌ام‌دی مختومه اعلام شود

یک استاد دانشگاه با بیان این‌که "بعید است موضوع PMD مختومه اعلام شود" گفت: ممکن است PMD (مطالعات ادعایی) برای مدتی، یعنی چندین سال هم‌چنان با پنجره‌های باز باقی بماند تا غرب اطمینان یابد که ایران تمام همکاری‌های لازم در چارچوب پروتکل الحاقی و یا فراتر از آن را در قالب برجام انجام می‌دهد.

جهانبخش ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به گزارش آمانو در رابطه با ارزیابی آژانس از اجرای نقشه راه و موضوع ابعاد احتمالی نظامی( PMD) گفت: در تمام دوران گزارش‌دهی‌های آژانس چه در زمان محمد البرادعی و چه یوکیا آمانو همیشه گزارش‌دهی‌های مدیرکل دو پهلو بوده است و در این گزارش‌ها از یک سو اعلام می‌شده در فعالیت‌های اعلام شده ایران انحرافی ندیدیم و از طرفی اعلام می‌کرد که آژانس همچنان نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تائید کند. در بخش اول ایران از این جمله راضی می‌شد و در بخش دوم غربی‌ها استدلال‌های خود علیه ایران را پیش برده و بهره‌برداری‌های سیاسی خود را داشتند.

ایزدی تصریح کرد: در رابطه با گزارشی که قرار است در خصوص PMD این هفته منتشر شود به نظر می‌رسد آژانس باز هم در مقامی نیست که بگوید می‌تواند ماهیت فعالیت گذشته ایران را صلح‌آمیز اعلام کند. البته آژانس در این گزارش حتما به این موضوع اشاره می‌کند که ایران در خصوص موضوعات PMD همکاری بیشتری داشته است و در این گزارش به بازدیدی که از پارچین داشته و نمونه‌گیری‌هایی که انجام داده است یا جلساتی که در ایران داشته اشاره خواهد کرد که قطعا این بخش از گزارش آژانس علائم و سیگنال‌های مثبتی را به افکار عمومی و یا شورای حکام نسبت به همکاری‌ ایران با آژانس منتقل خواهد کرد و در مجموع این بخش به نفع ایران است. اما آژانس حتما در این گزارش اشاره خواهد کرد که مقدار همکاری‌ها برای پایان دادن به ابهامات، کافی نیست.

این استاد دانشگاه در رابطه با نسبت گزارش آمانو در مورد PMD با برجام با اشاره به اظهارنظری از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که در رابطه با اجرای برجام و حل و فصل موضوع PMD رویکرد آمریکا رو به آینده است نه گذشته،‌ تصریح کرد: بعید می‌دانم در عمل اتفاقی بیفتد که مانع اجرای برجام باشد. ممکن است PMD برای مدتی یعنی چندین سال هم‌چنان با پنجره‌های باز باقی بماند تا غرب اطمینان یابد که ایران تمام همکاری‌های لازم در چارچوب پروتکل الحاقی و یا فراتر از آن را در قالب برجام انجام می‌دهد.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که در قطع‌نامه‌ای که قرار است از سوی 1+5 در رابطه با PMD به شورای حکام و بر اساس گزارش آژانس ارائه شود باید انتظار چه جمله‌ای را مبنی بر مختومه شدن موضوع PMD داشته باشیم؟ گفت:‌ اگر اعلام شود که PMD بسته شده است یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران است. اما از آنجایی که هرگونه عقب گرد از PMD به معنای از دست دادن حربه‌ای محکم علیه ایران از سوی 1+5 است، بعید است این موضوع مختومه اعلام شود و فکر می‌کنم PMD هم‌چنان باز می‌ماند. معتقدم موضوع PMD به همان میزان که برجام اجرا می‌شود به سمت حل و فصل و مختومه شدن نهایی و متقابلا رفع تحریم‌های هسته‌ای پیش خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: مختومه اعلام کردن موضوع PMD به نوعی زیر سوال بردن اعتبار اطلاعات و اسنادی است که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا سال‌ها ایران رابه خاطر آن‌ها محکوم کردند و علاوه بر این آن‌ها نمی‌خواهند ابزار فشار بر ایران را از دست بدهند. احتمالا با این توجیه که ابعاد موضوع PMD پیچیده، گسترده و پنهان بوده است این مسأله در گزارش آمانو اشاره خواهد شد که برای راستی‌آزمایی از فعالیت‌های گذشته ایران همچنان به زمان نیاز است.

وی در پاسخ به این‌که اگر گزارش آژانس با این محتوا باشد که همچنان موضوعاتی مبهم وجود دارد یا همکاری‌ها کافی نبوده است، آیا شورای حکام به قطع‌نامه 1+5 برای بسته شدن موضوع PMD رای مثبت خواهد داد؟ گفت: طبیعی است گزارش آژانس چندان در تعارض با تصمیمات شورای حکام نیست. شورای حکام شنونده گزارش است و بر پایه آن گزارش قطع‌نامه صادر می‌شود. اگر گزارش هم‌چنان نکاتی را مبهم نگه دارد قطع‌نامه نمی‌تواند به سمت بسته شدن موضوع PMD شکل گیرد.

انتهای پیام

کد N1048279

وبگردی