آفتاب

اختلاف در ناتو برسر پاسخ به درخواست عضویت گرجستان

اختلاف در ناتو برسر پاسخ به درخواست عضویت گرجستان

دیپلمات‌ها تاکید کردد، متحدان ناتو درخصوص اینکه چه پاسخی به درخواست عضویت گرجستان بدهند، دچار تفرقه و دودستگی شده‌اند چراکه برخی کشورهای اروپایی معتقدند ائتلاف ناتو قادر نخواهد بود از گرجستان در صورت درگیری با روسیه دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتو در جریان نشستی در آوریل سال 2008 میلادی به گرجستان وعده قابل انعطافی را در خصوص عضویت در این ائتلاف داد. این مساله باعث ایجاد تنش‌ با مسکو شد که چهار ماه بعد به این منطقه حمله و اوستیای جنوبی و آبخازیا را اشغال کرد.

از آن زمان تاکنون مذاکرات درباره عضویت گرجستان در ناتو به تعویق افتاده است. اما روز سه شنبه این مساله مجددا در نشست وزرای امور خارجه ناتو مطرح خواهد شد.

این وزرا قرار است در این نشست درباره آغاز مذاکرات الحاق مونته نگرو تصمیم گیری کنند و انتظار می‌رود آخرین اخبار را از درخواست‌های تفلیس ارائه دهند.

یکی از دیپلمات‌های ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت: برخی نگرانند که دعوت از مونته نگرو نشانه و پیام غلطی به گرجستان بدهد.

فرانسه نگران است که دعوت از مونته نگرو، انتظارات درخصوص دعوت از گرجستان را نیز بالا ببرد.این در حالی است که آلمان موافق پیوستن مونته نگرو است اما از سال 2008 تاکنون همچنان مخالف عضویت گرجستان است. دیگر اعضای ناتو از جمله دانمارک و انگلیس منتظرند ببینند که آیا اجماع نظری پیدا می‌شود یا خیر.

براساس پیمان ناتو حمله به یکی از متحدان، مصداق حمله به تمامی اعضاست و به تمامی کشورهای عضو ضمانت می دهد که از آن‌ها حفاظت و دفاع می‌شود.

اما توپخانه‌های موشک زمین به هوا و موشک‌های ضد کشتی روسیه در کریمه و دریای سیاه باعث می‌شود که کار دفاع از گرجستان دشوارتر شود و این بدان معناست است که هرگونه اقدامی شامل استقرار نیروهای زمینی از کشورهای غرب اروپا است.

به علاوه عضویت در ناتو به آن بستگی دارد که هر کشوری مناقشات قلمرویی برجسته‌اش را حل کرده باشد.

اعضای دیگر از جمله آمریکا به این حقیقت اشاره می‌کنند که گرجستان یکی از وفادارترین شرکای ائتلاف ناتو و یکی از کمک کنندگان بزرگ در اعزام نیرو به افغانستان است و می‌خواهند تا این کشور عضویت کامل در ناتو را به دست آورد.

گرجستان که در حال حاضر میزبان مرکز آموزشی مشترک ناتو است، می‌خواهد تا ناتو برنامه عضویت را برای نهایی شدن درخواستش به منظور اینکه به یکی از اعضای ناتو تبدیل شود، به این کشور اعطا کند.

انتهای پیام

کد N1048239

وبگردی