آفتاب

تامین آب شرب، مهمترین نیاز جامعه عشایری خراسان‌جنوبی

تامین آب شرب، مهمترین نیاز جامعه عشایری خراسان‌جنوبی

مدیر کل امور عشایر استان خراسان‌جنوبی گفت: مهمترین نیاز جامعه عشایری در حال حاضر، تامین آب شرب مورد نیاز انسان و دام است.

غلامرضا قوسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته که فراتر از میزان اعتبارات دریافتی اداره کل است، گاهی اوقات گلایه‌هایی مبنی بر تامین آب شرب دام از طریق بخش خصوصی با هزینه‌های سنگین به گوش می‌رسد.

وی افزود: براساس سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال1387 این استان دارای 81 هزار نفر عشایر در قالب 15676 خانوار است. این جمعیت معادل13 درصد جمعیت کل استان و 7 درصد جمعیت عشایری کشور است.

مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه 80 درصد جمعیت عشایری استان در شهرستان‌های مرزی مستقر هستند، افزود: تعداد 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی ساماندهی شده‌اند. خراسان جنوبی دارای 127 کانون حمایتی و 8 کانون هدایتی اسکان عشایر است. عشایر ساماندهی شده در کانون‌های اسکان نیز در سال‌هایی که وضعیت مراتع مناسب باشد کوچ کرده و اساس زندگی آنان بر پایه دامداری و دامپروری است.

وی با اشاره به اینکه 34 درصد دام سبک استان در دست عشایر است، افزود: جامعه عشایری خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از یک میلیون و دویست هزار راس دام، حدود 30 درصد تولیدات دامی استان را تامین کرده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون 14 هزار و 990 تن تولیدات دامی توسط عشایر استان تولید شده است.

قوسی با بیان اینکه عمده تولیدات داخل استان، مصرف و قسمتی نیز به استان‌های همجوار صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده مشکل در تولیدات عشایر استان، خرید تضمینی گوشت قرمز است. با پیگیری‌های استاندار و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گام‌های موثری در راستای حمایت از جامعه عشایر برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه 6018 کیلومتر ایل راه عشایری است، افزود: از ابتدای امسال بیش از 2400 کیلومتر از این ایل راه‌ها با هزینه‌ای معاد ل 264 میلیون تومان توسط این اداره کل موج تراشی و اصلاح شده است. همچنین 65 هزار متر مکعب آب شرب با هزینه‌ای معادل 540 میلیون تومان برای بیش از 7000 خانوار در 480 منطقه عشایری استان حمل شده است.

قوسی تصریح کرد: امسال مبلغ 430 میلیون ریال اعتبار برای تامین نفت سفید و گاز مایع 1620 خانوار عشایری استان پیش‌بینی شده است. تامین سوخت مورد نیاز عشایر با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و روی آوردن عشایر به استفاده از سوخت‌های فسیلی به جای سوختهای حاصل از منابع طبیعی صورت گرفته است. فاصله عشایر با جایگاه‌های عرضه سوخت سبب افزایش قیمت سوخت و به دنبال آن تمایل نداشتن عشایر به مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود. اداره کل، بابت اینکه سوخت با قیمت متعارف بدست عشایر برسد، هزینه حمل سوخت از جایگاه تا منطقه را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

کد N1048151

وبگردی