آفتاب

کامرون: مجبوریم برای امن نگه‌ داشتن اروپا دست به اقدام نظامی در سوریه بزنیم

کامرون: مجبوریم برای امن نگه‌ داشتن اروپا دست به اقدام نظامی در سوریه بزنیم

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد، لندن برای امن نگه‌داشتن اروپا مجبور است که دست به اقدام نظامی در سوریه بزند. کامرون در حالی قصد دارد این مساله را در مجلس عوام به رای بگذارد که خطر عدم تایید آن زیاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفته است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه "مامور استخدام داعش" است و کشور وی دیگر نمی‌تواند از اقدام نظامی در سوریه برای محافظت از اروپا چشم‌پوشی کند.

کامرون با تاکید بر اینکه اقدام نظامی انگلیس تنها باید داعش را هدف بگیرد، گفت که اسد برای گروه داعش همانند یک مامور استخدام نیرو عمل می‌کند. وی هشدار داد که اسد دیگر نمی‌تواند در استراتژی بلند مدت برای ثبات در سوریه نقشی داشته باشد.

نخست‌وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرد که اقدام نظامی و تلاشهای دیپلماتیک موازی از سوی انگلیس، فرانسه و سایر متحدان بتواند تشکیل دولت انتقالی سوریه را که نماینده تمام اقلیت‌ها از جمله کردها باشد، تسریع کند. وی گفت: در حالی که اقدام نظامی ضروری است، خود آن نمی‌تواند به تنهایی برای شکست داعش موفق باشد و باید بخشی از استراتژی بزرگتری باشد که شامل بازسازی سوریه در آینده پس از پایان جنگ باشد.

وی با اشاره به لیبی گفت که داعش از خلاء سیاسی در این کشور شمال آفریقا سوءاستفاده می‌کند و تاکید کرد که جامعه بین‌الملل به دولتی متحد برای مبارزه با تروریسم نیاز دارد. کامرون که به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه یکی از حامیان اصلی اقدام نظامی ناتو برای سرنگونی نظام معمر قذافی، رهبر سابق لیبی بود، گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که گروه‌های افراطی از این فضای مهارنشده سوء استفاده می‌کنند. بنابراین ما به شریکی در لیبی نیاز داریم که برای پیشگیری از تهدید تروریسم بتوانیم با آن همکاری کنیم.

کامرون که برای شرکت در نشست "چاگم" (CHOGM) به مالت سفر کرده، از کشورهای مشترک‌المنافع خواست تا نقشی فعال در مبارزه با افراطگرایی خشونت‌آمیز داشته باشند.

دیوید کامرون قصد دارد طی روزهای آتی مساله اقدام نظامی در سوریه را در مجلس عوام انگلیس به رای بگذارد اما باید روی حمایت اپوزیسیون کشورش قمار کند چرا که حزب کارگر هر لحظه بیشتر دچار اختلاف آراء می‌شود و فشارهایی بر جرمی کوربین، رهبر آن وارد می‌آید تا از راس آن کنار برود. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از قانونگذاران انگلیسی از آن حمایت می‌کنند. این رای‌گیری احتمالا چهارشنبه هفته جاری انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N1048123

وبگردی