آفتاب

پوتین فهرست تحریم‌های ترکیه را امضا کرد

پوتین فهرست تحریم‌های ترکیه را امضا کرد

چهار روز پس از سرنگونی یک بمب‌افکن روسی توسط ترکیه در مرز سوریه، رئیس جمهور روسیه با صدور فرمانی تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را اعلام کرد. سخنگوی کاخ کرملین نیز لطمه وارده به مناسبات دو کشور را "به سختی جبران‌پذیر" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بر اساس بیانیه‌ای که از سوی کاخ کرملین منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستوری پیرامون تحریم ترکیه را امضا کرده است.

در این بیانیه آمده است که اقدامات دولت روسیه در راستای تامین امنیت شهروندان این کشور است.

شرکت‌های روسی نیز از این پس اجازه استخدام شهروندان ترک را ندارند. هنوز تمام جزییات این تحریم‌ها مشخص نشده است.

ممنوعیت واردات بعضی کالاهای ترکیه به روسیه از جمله این تحریم‌هاست. در فرمانی که در سایت کرملین منتشر شده هنوز نوع این کالاها مشخص نشده است.

همچنین محدودیت‌هایی علیه شرکت‌های ترکیه و شهروندان این کشور که در روسیه فعالیت می‌کنند، وضع شده است.

بنا بر فرمان ریاست جمهوری روسیه مقررات مربوط به ویزا بین دو کشور هم با سختگیری‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

همچنین آژانس‌های مسافرتی روسیه موظف می‌شوند از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی فروش تورهای ترکیه را متوقف کنند. گردشگران روس بخش بزرگی از توریست‌های ترکیه را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این‌ها پروازهای چارتر از مقصد روسیه به ترکیه هم ممنوع خواهد شد.

روسیه دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه در جهان است و سال گذشته بیش از سه میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفته است که بیش از ۹۰ هزار شهروند ترکیه نیز در روسیه زندگی می کنند. به گفته او با احتساب اعضای خانواده آنها این عدد به ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

دستور پوتین در راستای وضع تحریم ها علیه ترکیه تازه ترین مورد از مجموعه اقداماتی است که از زمان بالا گرفتن تنش بین دو کشور ترکیه و روسیه در پی سرنگون کردن یک بمب افکن روسی توسط جنگنده های ترکیه صورت می گیرد.

تنش‌های حاصل از سرنگونی جنگنده روسی در مرز مشترک ترکیه و سوریه وارد مرحله جدیدی شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین شنبه در تلویزیون دولتی روسیه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور به این قضیه نهایت توجه را دارد.

او گفت، لطمه‌ای که بعد از این واقعه بر روابط دو کشور وارد شد به سختی جبران‌پذیر است.

پیش از این روسیه صنعت گردشگری ترکیه را محدود کرده بود، کامیون‌های ترکیه در مرز با روسیه را متوقف ساخته و مقادیر زیادی از مواد غذایی وارداتی از ترکیه را توقیف کرده بود.

روسیه از همه شرکای ترکیه، به‌ویژه آمریکا خواست در معادلات آتی با دولت آنکارا این موضوع را به آن‌ها بفهمانند که "تجاوز به روسیه ممنوع است."

انتهای پیام

کد N1048053

وبگردی