آفتاب

انتقاد عفو بین‌الملل از عملکرد ترکیه در قبال پناهجویان

انتقاد عفو بین‌الملل از عملکرد ترکیه در قبال پناهجویان

عفو بین الملل اقدام مقامات ترکیه در اخراج 80 پناهجوی سوری از این کشور را محکوم و آن را نقض قوانین بین المللی حقوق بشر خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، بر اساس اعلام سازمان عفو بین الملل، مقامات ترکیه ده‌ها تن از پناهجویان سوری را به اجبار به سوریه بازگرداندند که این اتفاق پناهجویان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

این گروه حقوق بشری اعلام کرد: حدود 80 پناهجوی سوری که پیش از این در یک مرکز بازداشت در شهر "ارزروم" ترکیه نگهداری می‌شدند توسط مقامات ترکیه بیرون رانده شده‌اند و این اقدام نقض قوانین بین المللی است که کشورها را از استرداد پناهجویان به مناطق جنگی منع می‌کند.

همچنین 50 پناهجوی سوری دیگر که به اتهام حضور در اعتراضهای صلح آمیز علیه عدم اجازه ورود به یونان در ماه سپتامبر، در یک مرکز بازداشت متعلق به اتحادیه اروپا نگهداری می‌شدند به کشور خود بازگردانده شدند.

این در حالی است که احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه امروز(یکشنبه) در نشست فوق‌العاده‌ای شرکت می‌کند که اروپا امیدوار است در این نشست بتواند توافق خود را با آنکارا در راستای کمک این کشور به حل بحران پناهجویان نهایی کند.

این اولین باری نیست که ترکیه پناهجویان را به کشورشان باز می‌گرداند. در سال 2013 نیز صدها پناهجو به اجبار بازگردانده شدند. این پناهجویان اعتراضاتی را در کمپ پناهجویی در شمال شرقی ترکیه استان "شانلی اورفا" انجام داده بودند.

ترکیه در حال حاضر پذیرای حدود دو میلیون و 200 هزار پناهنده است که بیشترین میزان در جهان به شمار می‌آید. هر چند این وضعیت مشکلاتی را برای دولت ترکیه ایجاد کرده است، اما گروه‌های حقوق بشری همواره نسبت به شرایط پناهجویان در ترکیه انتقاد داشته و اعلام کرده‌اند که دولت این کشور قوانین بین المللی را نقض می‌کنند.

عفو بین الملل در ادامه اعلام کرد بسیاری از کسانی که در "ارزروم" در بازداشت به سر می‌برند سوری هستند و از ماه سپتامبر در ایستگاه اتوبوس در استانبول در نزدیکی مرز با یونان و بلغارستان بازداشت شدند . بنا به گزارش این سازمان این افراد از امکان ارتباط با خانواده‌های خود برای اطلاع درباره مکان حضورشان به خاطر نداشتن تلفن همراه یا نبود هر وسیله ارتباطی دیگر محرومند.

روزنامه گاردین در ادامه این خبر نوشت: این خبر پس از آن منتشر شد که یک افسر پلیس که خواست نامش فاش نشود به گروه‌های محلی حامی حقوق بشر گفت به آوارگان گفته برای جلب توجه جهان به اوضاع خود اقدام به اعتصاب غذا کرده و یا یکی از ساختمان‌های محل نگهداریشان را آتش بزنند.

انتهای پیام

کد N1048038

وبگردی