آفتاب

"تنش در دریای چین جنوبی ممکن است به جنگ اتمی پکن-واشنگتن بینجامد"

"تنش در دریای چین جنوبی ممکن است به جنگ اتمی پکن-واشنگتن بینجامد"

استاد علوم سیاسی و مدیر مرکز مطالعات آسیا اقیانوسیه در دانشگاه "لینگنان" هنگ کنگ تاکید کرد که تهدیدات پکن پس از ورود ناو جنگی آمریکا به دریای چین جنوبی حاکی از آن است که ممکن است تصمیم گیرندگان چینی به اقدامات ملموس‌تر و قاطعانه‌تری عله واشنگتن متوسل شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ولیو واک، ژانگ بائوهوی، استاد علوم سیاسی و مدیر مرکز مطالعات آسیا اقیانوسیه در دانشگاه "لینگنان" هنگ کنگ گفت: اگر این طور شود، یک مواجهه مستقیم میان نیروهای دریایی چین و آمریکا اجتناب ناپذیر خواهد بود. حتی بدتر این مواجه مستقیم ممکن است باعث ایجاد درگیری‌های نظامی شدید شود.

وی افزود: ارتش آمریکا به این سناریو بی‌توجه است چرا که تصمیم گیرندگان آمریکایی فکر می‌کنند برتری نظامی مرسوم کشورشان، چین را از واکنش نظامی نشان دادن به چنین اقدامات تحریک آمیزی در دریای چین جنوبی مایوس و دلسرد می‌کنند اما این تصورات آمریکا اشتباه است چرا که چین یکی از بزرگترین قدرت‌های اتمی جهان محسوب می‌شود.

ژانگ بائوهوی ادامه داد: هنگامی که کشورهای مسلح به سلاح اتمی در گوشه رینگ قرار گیرند، برای ممانعت به خطر افتادن منافع اصلی‌شان امکان دارد دست به هر اقدامی بزنند.

وی به مانور نظامی پکن در سه سپتامبر سال جاری میلادی اشاره کرد و گفت: نسل جدید موشک‌های تاکتیکی چین همچون DF-26 امکان مجهز شدن به انواع کلاهک‌های اتمی را دارند. به علاوه موشک‌های کروز دور برد چین نیز می‌توانند حامل کلاهک‌های اتمی تاکتیکی باشند.

این استاد علوم سیاسی گفت: باید توجه داشت که آمریکا در دریای چین جنوبی منافع اصلی ندارد در حالی که این جزایر مورد مناقشه جزء منافع استراتژیک چین محسوب می‌شوند. اگر تنش‌ها در دریای چین جنوبی تشدید و به یک رویارویی اتمی میان چین و آمریکا تبدیل شود، واشنگتن یک شانس دارد یا باید همان ابتدا جا بزند و عقب نشینی کند و یا با یک قدرت اتمی و بزرگترین ارتش جهان با داشتن تقریبا 285 / 2 میلیون نیرو بجنگد. البته هیچ یک از این گزینه‌ها جذاب و مناسب نیست و از نظر حیثیتی یا تلفات جانی برای آمریکا هزینه دارد.

وی افزود: در نتیجه معقولانه نیست که آمریکا چین را در این منطقه مورد مناقشه بیش از این تحریک کند چرا که تمایل چین برای دفاع از منافع، شهرت و اعتبار بازدارندگی‌اش می‌تواند این تنش‌ها را به یک رویارویی نظامی که قطعا به منافع آمریکا لطمه می‌زند، بکشاند.

با توجه به رویداد اخیر که در آن ترکیه یک جت روسیه را ساقط کرد، در حال حاضر خطر رویارویی نظامی در جهان بسیار محتمل است. از آنجایی که چین متحد نزدیک و صمیمی روسیه است ممکن است تصمیم گیرندگان پکن از این رویداد به عنوان فرصتی برای انتقام گرفتن از غرب به خاطر اقدامات تحریک آمیزش در دریای چین جنوبی استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N1048019

وبگردی