آفتاب

در سینما حقیقت چه خبر است؟

در سینما حقیقت چه خبر است؟

اسامی فیلم‌های منتخب بخش جایزه بین‌المللی «شهید آوینی» نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.

به گزارش ایسنا، جایزه «شهید آوینی» ویژه‌ی نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که بعنوان بخش‌ ویژه جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود.

این رویداد در سال جاری بین‌المللی شده و به استقبال نمایش جدیدترین فیلم‌های مستند با موضوع مقاومت در سطح جهانی هم خواهد رفت.

بر پایه‌ی این گزارش، اسامی 32 فیلم‌ منتخب جایزه بین‌المللی شهید آوینی که از جمع بیش از 200 فیلم موضوعی ارسالی به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت انتخاب شده‌اند، به این شرح است:

* مستندهای کوتاه: بازگرد (ماریا ماوتی)، پسر را ببین، پدر را تصور کن (حمید یادروج)، حرکت نجبا (وحید فراهانی)، کهنمویی، ساعت 720 (نصیر درویشوند)، مسیر (محمدرضا نیازی)، مسیر 8 میلیمتری (محمد صفا)، نشانی (اصغر بختیاری)، نیمه دوم سال نیمه از دست رفته بود (مازیار تهرانی)

* مستندهای نیمه‌بلند: 74 (سیدستار چمنی‌گل)، پل (امیرحسین نوروزی)، تنها میان طالبان (محسن اسلام‌زاده)، چشم‌های رسواکننده (حسین مدخت)، داستان ناتمام یک حزب (سیدمحمد‌مهدی دزفولی)، شباز، میراث خانوادگی (فرود عوض‌پور)، شلمچه (محمدعلی فارسی)، طیب (مهدی مطهر، احمد کشاورز)، کارت پستالی از آسمان (علی فرقانی، مهدی فرقانی)، نت آخر (حسین صباغ)، نسل سوم (محمدعلی رخشانی)

* مستندهای بلند: A157 (بهروز نورانی‌پور)، چشم جنگ (یوسف حاتمی‌کیا، مهدی برجیان)، خواب ابراهیم (محمود کریمی)، زمناکو (مهدی قربان‌پور)، سنت شهادت (محمدعلی شعبانی، حسن قهرمانی، محمدعلی هاشم‌زهی، پیمان نهان‌قدرتی، ماکان عاشوری، سیدسجاد آوینی)، مردی با جین آبی (جواد توانا)، نام و نشان (مهدی جعفری)، همراه با فرات (فرشاد اکتسابی)

* مستندهای خارجی: وضعیت ذهن (داریو لیپکو از لهستان)، روزگاران از دست رفته (فیصل سویسال از ترکیه)، در محاصره داعش (خاویر مونتز از فرانسه)، عراق سال صفر (عباس فهدل از عراق و فرانسه)، اودیسه عراقی (سمیر از عراق، سوئیس، آلمان، امارات)

گفتنی است که فیلم‌های مستند 74 (سیدستار چمنی‌گل)، پل (امیرحسین نوروزی)، تنها میان طالبان (محسن اسلام‌زاده)، A157 (بهروز نورانی‌پور)، چشم جنگ (یوسف حاتمی‌کیا، مهدی برجیان)، زمناکو (مهدی قربان‌پور) و همراه با فرات (فرشاد اکتسابی)، در بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت هم پذیرفته شده‌اند.

بخش جایزه بین‌المللی شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت، از هیات داوری مجزایی برخوردارست و جایزه‌ی برگزیدگان این بخش هم تندیس جایزه شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 120، 100، 80 میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم مستند بلند، نیمه‌بلند و کوتاه برگزیده‌ی هیات داوری است که در آیین پایانی جشنواره، به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

مروری بر بهترین دوره سینمای آلمان در سینماحقیقت

فیلم مستند بلند «از کالیگاری تا هیتلر» ساخته «رودیگر ساچلند» که مروری بر هنر اکسپرسیونیسم آلمان و بهترین دوره سینمای این کشور در دهه 20 میلادی دارد، در بخش مستند- پرتره‌ی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.

در خلاصه‌ی این فیلم مستند 118 دقیقه‌ای که در جشنواره‌های معتبر ونیز (ایتالیا)، ایدفا (هلند)، گوته‌بورگ (سوئد) و وین (اتریش) هم روی پرده رفته، آمده است: «از کالیگاری تا هیتلر» داستان سینمای المان در سال‌های دهه 20 میلادی را روایت می‌کند؛ جایی بین هنر اکسپرسیونیسم و دنیای مدرن. این مقطع زمانی از مهمترین دوره‌های سینمای آلمان بوده است؛ زمانی پُر از شگفتی و نوآوری؛ زمانی که زیبایی‌شناسی در هنر هفتم پایه‌گذاری می‌شود. این فیلم، اولین مستند جهانی درباره‌ی سینمای کلاسیک آلمان است؛ اثری سرگرم‌کننده که از فیلم‌های مشهور و فراموش شده هم یاد می‌کند...

رودیگر ساچلند کارگردان مستند «از کالیگاری تا هیتلر» در شهر برلین آلمان زندگی می‌کند و دانش‌آموخته‌ی تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی است. او بیشتر بعنوان یک روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال فرهنگی فعالیت داشته و با جشنواره‌های فیلم مانهایم، هایدلبرگ و لودویگسافن آلمان نیز همکاری کرده است. ساچلند با همکاری یوزف شنله، کتاب سینمای ژانگ ییمو و وونگ کاروای را نیز در سال 2008 به رشته تحریر درآورده است.

روایتی از دادگاه دکتر مصدق در سینماحقیقت

فیلم مستند «محاکمه» به کارگردانی سیداحسان عمادی، از آثار مستند نیمه‌بلندی است که برای اولین بار، در بخش مسابقه ملی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

سیداحسان عمادی درباره‌ی موضوع این مستند گفت: «تمرکز در فیلم «محاکمه» بر اتفاقات شب کودتا تا دادگاه بدوی دکتر محمد مصدق است. البته تا روز کودتا درباره‌ی مصدق حرف‌های زیادی گفته شده، اما کمتر کسی به دادگاه و اتفاقات آن روز پرداخته است.»

وی ادامه داد: «دکتر مصدق در روز کودتا برای خیلی‌ها تمام شد، اما صحبت‌های ایشان در دادگاه خیلی جذابیت دارد که تمرکز فیلم روی آن است.»

این مستندساز ادامه داد: «همزمان با مطالعاتی که در این زمینه داشتم، تصمیم گرفتم مستندی پیرامون دادگاه مصدق بسازم. البته کتابی که وکیل مدافع ایشان با عنوان «مصدق در محکمه نظامی» نوشته است، کمک زیادی برای به سرانجام رسیدن این مستند کرد.»

عمادی با اشاره به اینکه ساخت مستند تاریخی دشواری‌هایی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: «پیدا کردن منابع مورد نیاز فیلم کار سختی بود و متاسفانه شاهد زنده‌ای از آن روز پیدا نکردیم! یا از دنیا رفته بودند یا دسترسی به آن‌ها نشدنی بود. به همین دلیل از تصاویر آرشیوی صداوسیما و مرکز اسناد استفاده کردیم. البته مصاحبه با افرادی که با این مسائل به نوعی مواجه بودند نیز در فیلم گنجانده شده است.»

مستند «محاکمه» اولین تجربه کارگردانی سیداحسان عمادی است. او علاوه بر فعالیت‌های مطبوعاتی، تجربه پژوهش و نویسندگی چندین فیلم مستند را در کارنامه خود دارد.

حسام اسلامی (تهیه‌کننده)، رضا سورانی (تدوین)، حسن نوزادیان (طراحی تصاویر)، مسلم تهرانی (تصویربردار)، احمد شفیعی (صداگذار) و محمد بحرانی (گوینده متن)، در ساخت مستند «محاکمه» با سیداحسان عمادی همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N1047511

وبگردی