آفتاب
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد خبر داد

عدم توقیف اموال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در انتظار تصویب مجلس

عدم توقیف اموال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در انتظار تصویب مجلس

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: طرح عدم توقیف اموال و مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در تلاش هستیم که این طرح در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود.

به گزارش خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منصور قمشه در نشست مشترک مسئولین شورای حل اختلاف و کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن بیان آنکه در حال حاضر کمیته امداد دارای حدود 190 مرکز شورای حل اختلاف در سراسر کشور است، گفت: همچنین دو مجتمع شورای حل اختلاف در کشور وجود دارد که یکی از آنها در استان تهران با شش شعبه و دیگری در استان لرستان واقع شده است.

وی در خصوص چرایی وجود شوراهای حل اختلاف در کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: از تعداد چهار میلیون مددجوی دائمی و سه میلیون مددجوی موردی کمیته امداد امام خمینی (ره)، تنها یک میلیون و 50 هزار نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد که برخی از این افراد بر اثر طلاق تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: حتی افرادی که به طور موردی به کمیته امداد مراجعه می‌کنند را نیز می‌توان با مشاوره صحیح و به موقع حقوقی به روال عادی زندگی برگردانده و از تعمیق آسیب و مشکل در آنها جلوگیری کنیم.

قمشه ضمن بیان اینکه کمیته امداد تاکنون 54 آسیب اجتماعی را در کشور شناسایی کرده است، افزود: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست و اصل در این نهاد بر پیشگیری است؛ بخشی از آسیب‌های اجتماعی بر اثر اعتیاد، طلاق و ... به وجود می‌آید که در نهایت منجر به آن می شود که بخشی از این آسیب‌دیدگان از این نواحی تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در کمیته امداد تلاش کردیم تا زمینه حقوقی را ایجاد و در این حوزه پیشگیری را فعال کنیم، گفت: مشکلات حقوقی حدود 240 تا 250 خانواده تحت پوشش کمیته امداد شناسایی شده و به این ترتیب طرح غربالگری حقوقی در این نهاد موفق عمل کرده است و اکنون در تلاش هستیم تا در جهت حل مشکلات حقوقی خانوادههای تحت پوشش امداد تسریع کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه ضمن اشاره به آنکه تاکنون 70 تفاهمنامه توسط معاونت حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با دستگاه‌های قضایی کشور منعقد شده، گفت: یکی از پیوست‌های جدی و مهم اقدامات کمیته امداد، حقوقی است که در حال حاضر در این نهاد در حال انجام است.

قمشه همچنین عنوان کرد: حدود 30 درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد دارای مشکلات روحی هستند و به این ترتیب نیاز است تا هم مسئولین مرکزی و هم مسئولین استانی این نهاد در خصوص این مسائل رسیدگی‌های لازم را به عمل آورده و شرایط را برای حل حقوقی این مددجویان ایجاد و به طور جدی این مسائل را پیگیری کنند.

وی در خصوص وصول معوقات مالی مددجویان کمیته امداد گفت: وصول معوقات مالی مددجویان امداد از نهادهای مختلف هر چند که مساله جدی نبود اما از طریق شوراهای حل اختلاف رسیدگی و در این زمینه بسیار موفق عمل کردیم.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص امکان استفاده خانواده‌های شهدا و ایثارگران از مراکز حل اختلاف کمیته امداد، گفت: در شورای حل اختلاف اکنون این امکان فراهم شده که خانواده‌های شهدا و ایثارگران بتوانند مشکلات خود را در شوراهای حل اختلاف کمیته امداد مطرح کنند که این مساله نیز تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است.

قمشه افزود: تاکنون سه هزار و 200 پرونده در شوراهای حل اختلاف کمیته امداد امام خمینی ثبت و به 2700 پرونده تاکنون رسیدگی شده است.

وی در ادامه ضمن تاکید براینکه پیشگیری از مشکلات حقوقی و مشاوره حقوقی در معاونت حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر در دفاتر سردفتران و دفترداران کشور برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد معافیت مالی در نظر گرفته شده و حدود 7000 پرونده خانواده‌های تحت پوشش این نهاد به طور رایگان توسط این مراکز به انجام رسیده علاوه بر آن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در دستگاه‌های قضایی از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف هستند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) پیشگیری از طلاق را در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از برنامه‌های این نهاد دانست و گفت: این در حالی است که آمار طلاق در کشور رو به افزایش است و آثار آن در ورودی خانواده‌های تحت پوشش امداد به طور کامل مشهود است.

وی همچنین از طرح وکیل خانواده برای مددجویان این نهاد خبر داد و گفت: با حمایت و همکاری وکلای نیکوکار در حال حاضر طرح وکیل خانواده در چند استان کشور اجرا شده و امیدواریم بتوانیم این طرح را در تهران و سایر استانهای کشور نیز گسترش دهیم.

قمشه گفت: امیدواریم بتوانیم در برخی از دفاتر کمیته امداد امام خمینی برای مثال در تهران منطقه تهرانسر که دارای حضور گسترده مددجویان هستند شوراهای حل اختلاف را دایر کرده و در جهت حل مشکلات حقوقی آنها تلاش کنیم.

وی در پایان توانمندی حقوقی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد را مساله بسیار مهمی دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با همت قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف چهره فقر حقوقی را از خانواده‌های تحت پوشش این نهاد بزداییم.

انتهای پیام

کد N1047289

وبگردی