آفتاب
ظرف 48 ساعت آینده؛

نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری رسمیت می‌یابد

نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری رسمیت می‌یابد

منابع لبنانی اعلام کردند که سعد حریری ظرف 48 ساعت آینده "سلیمان فرنجیه"، رهبر جریان المردة را برای پست ریاست جمهوری نامزد خواهد کرد و وی از تایید بیشتر فراکسیون‌های پارلمان برخوردار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الدیار لبنان، براساس اطلاعات به دست آمده سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود بر حل و فصل فراگیر و لزوم امتیازدهی‌های متقابل برای ورود به این حل و فصل جهت خروج کشور از بحران تاکید کرد. بنابراین حزب الله که از حل و فصل و جزئیات آن بی‌خبر نیست، به سلیمان فرنجیه رای خواهد داد و قادر است روابط خود با میشل عون، رهبر سابق فراکسیون تغییر و اصلاح لبنان را مدیریت کند.

عون تا به این لحظه سکوت اختیار کرده اما همچنان نامزد پست ریاست جمهوری است و عقب نشینی نکرده است. اما حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع با نامزدی فرنجیه مخالف است. حزب الکتائب نیز موضعی محافظه کارانه در قبال این مساله اتخاذ کرده است.

قرار است سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و رهبر جریان المستقبل سلیمان فرنجیه را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

در صورت نامزدی فرنجیه نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان خواهان برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری خواهد شد. بری پس از اعلام نامزدی فرنجیه موعد جلسه را تعیین خواهد کرد.

منابع آگاه نیز اعلام کردند که حزب الله پیش از اعلام نامزدی سلیمان فرنجیه به طور رسمی از سوی سعد حریری هرگز موضع خود را اعلام نخواهد کرد. در صورت نامزدی فرنجیه جریان عون و القوات اللبنانیه با همه هم‌پیمان شده و ائتلاف مسیحی قوی را علیه حل و فصل سیاسی تشکیل خواهند داد. این دو تلاش می‌کنند تا حزب الکتائب را به خود ملحق کنند و به طور کلی حمایت مسیحیان را از سلیمان فرنجیه بردارند. در این صورت فرنجیه آرای حریری، بری و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست را به دست خواهد آورد. در این صورت براساس اصلاحاتی که احزاب اصلی مسیحی به کار می‌برند یک رئیس جمهور قدرتمند رئیس جمهور نخواهد شد.

همچنین الحاج حسین الخلیل، معاون سیاسی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و وفیق صفا، مسئول کمیته روابط حزب الله با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان نشستی را برگزار کردند و باسیل بر عدم عقب نشینی عون از نامزدی برای ریاست جمهوری و ماندن در میدان تا پایان پافشای کرده است.

سید حسن نصرالله همچنان تا زمانی که عون به عنوان نامزد ریاست جمهوری باقی بماند از وی حمایت خواهد کرد اما در عین حال فرنجیه را نیز تایید می‌کند؛ مساله‌ای که احتمالا به عدم مشارکت نمایندگان حزب الله در جلسه رای گیری می‌انجامد.

اما درباره این مساله سوالاتی پیش می‌آید که چرا عربستان فرنجیه را تایید می‌کند حال اینکه وی ارتباط محکمی با نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هم از نظر سیاسی و هم خانوادگی دارد و چرا با میشل عون مخالف است در حالیکه عون از آغاز بحران سوریه به این کشور سفر نکرده و ارتباط محکمی با نظام اسد ندارد.

می‌توان اقدام عربستان را با چند دلیل توجیه کرد:

-رسیدن عربستان به بن بست در یمن و درخواست آمریکا از ریاض برای مذاکره با ایران درباره یمن، برای همین کمی انعطاف پذیری در برخورد با بحران لبنان نشان داده است.

-فرنجیه توافق نامه الطائف را قبول دارد و تمایلی به تغییر آن ندارد. برای همین این مساله موجب خرسندی عربستان است. عون مخالف توافقنامه الطائف است و برای اصلاح و تغییر آن در صورت رسیدن به پست ریاست جمهوری تلاش خواهد کرد.

-پیشروی ارتش سوریه بر دشمنانش در میدان جنگ در کنار مداخله نظامی روسیه برای حمایت از اسد

-مواضع متضاد در داخل عربستان و جانبداری برخی از نامزدی فرنجیه

برخی منابع در واکنش به پذیرش نامزدی فرنجیه از سوی عربستان اعلام کردند که بشار اسد، از نامزدی یکی از هم‌پیمانانش در لبنان ابراز شگفتی و این سوال را مطرح کرده که پیام عربستان برای لبنان و سوریه چیست. این منابع این سوال را مطرح کردند: آیا منفعت بشار اسد در رسیدن فرنجیه به پست ریاست جمهوری است؟

همچنین اخبار حاکی از این است که آمریکا می‌خواهد پیش از حل و فصل بحران سوریه مساله ریاست جمهوری لبنان حل شود. در همین راستا سفیر آمریکا با سلیمان فرنجیه دیدار کرده است.

انتهای پیام

کد N1047225

وبگردی