آفتاب

وقتی سعودی‌ها اوباما را هدیه‌ باران می‌کنند!

وقتی سعودی‌ها اوباما را هدیه‌ باران می‌کنند!

رئیس‌جمهوری آمریکا اغلب هدیه‌های جالبی از مقامات خارجی دریافت می‌کند. زمانی بود که وی 20 کلاه بیس‌بال با چهره خود بر روی آن از علی محمد شین، رئیس‌جمهوری زنگبار دریافت کرد. یک‌بار هم دونالد تاسک، نخست‌وزیر وقت لهستان یک بسته لوکس 500 دلاری از وسایل مربوط به بازی ویدویی جادوگر 2 به وی هدیه کرد. اما در این میان هدایای آل سعود چشم‌نواز است!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، زمانی که وزارت خارجه آمریکا لیست هدایای دریافتی خارجی به مقام‌های دولت واشنگتن را منتشر کرد، قطعا همه ما تعجب کردیم. در سراسر سال 2014 عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان و مقام‌های ارشد آن مبلغ قابل توجهی را برای هدایای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش میشل و دختران وی هزیه کردند که تقریبا یک میلیون و 350 هزار دلار می‌شود.

آمار هدایای خارجی به دولت آمریکا، یک روز پیش از جشن شکرگذاری منتشر شد؛ زمانی که آمریکایی‌ها غرق در خرید هدیه می‌شوند. اولین نکته این است که این هدایا رشوه محسوب نمی‌شوند. اگر اوباما و خانواده وی بخواهند که هدیه‌ای را برای خود نگه دارند و پس از خروج از کاخ سفید با خود ببرند، باید طبق نرخ بازار بهای آن را بپردازند. در غیر اینصورت قانون آمریکا تصریح می‌کند که رئیس‌جمهور باید تمام هدایا را به آرشیو ملی و یا سایر نهادها برای نگهداری تحویل دهد. نگاهی اجمالی به لیست هدایای سال 2014 نشان می‌دهد که وی هیچکدام از آنها را برای خود نگه نداشته است.

اوباما با درآمد بالای 400 هزار دلار در سال که از فروش کتاب و سرمایه‌گذاری حاصل شده،‌ ثروتمند محسوب می‌شود اما تصور آن بسیار سخت است که وی بخواهد برای نگه‌داشتن ساعت مردانه طلا و نقره‌ای که 14 ژانویه 2014 ملک عبدالله به وی هدیه داد، 18 هزار و 400 دلار پول بپردازد. به عنوان مثال یک هدیه دیگر ساعت مردانه طلای سفید با بند چرمی است که پادشاه عربستان در 15 آوریل 2014 به اوباما داده و ارزش آن 67 هزار دلار است. در ادامه می‌توان به ماکت 48 اینچی برنجی برج ساعت مکه با روکش طلا با پایه مرمرین اشاره کرد که در 28 مارس 2014 هدیه شد و قیمت آن 57 هزار دلار است. قیمت این ماکت برابر با درآمد سالانه یک خانواده متوسط آمریکایی‌ است.

این میزان هدایا بسیار قابل توجه است اما به پای ارزشمندی هدایایی که ملک عبدالله به میشل اوباما هدیه کرده بود، نمی‌رسد. در 14 ژانویه 2014، باراک اوباما احتمالا در حال ستایش ساعتی بوده که قصد نداشت آن را نگه دارد اما بانوی اول آمریکا یک ست جواهر الماس و زمرد شامل گردنبند، گوشواره، دستبند و انگشتر دریافت کرد که ارزش آن 560 هزار دلار بود. میشل اوباما در 15 آوریل 2014 یک ست جواهر همانند آنچه توصیف شد هدیه گرفت اما ارزش آن 570 هزار دلار بود.

مالیا و ساشا، دختران اوباما هم از لیست هدایای پادشاهی عربستان بی‌نصیب نماندند. آنها در 14 ژانویه 2014 ست جواهر الماس و زمرد شامل گوشواره، گردنبند، انگشتر، ساعت مچی و سنجاق سینه هدیه گرفتند. ست جواهرات الماس و یاقوت شامل گوشواره، گردنبند، انگشتر، سنجاق سینه و ساعت مچی به ارزش 80 هزار دلار بود.

قطعا بسیار عجیب است که بخواهیم چنین هدیه‌ گرانقیمتی به فردی بدهیم که می‌دانیم آن را نگه نمی‌دارد اما هدایایی مانند این، نقشی کوچک اما مهم در دیپلماسی جهانی ایفا می‌کنند. در هر مورد وزارت خارجه آمریکا با عنوان "شرایط، پذیرش آن را توجیه می‌کند" گفته است که عدم پذیرش هدیه موجب "خجالت" هدیه‌دهنده و دولت آمریکا می‌شود.

در اواخر سال 2014 شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، وزیر سابق گارد ملی عربستان به خانواده اوباما یک بسته شامل یک درخت نخل 10 اینچی از جنس نقره و طلا، یک مجموعه از مرمر سبز، تعدادی لباس و دو شیشه عطر با نام پادشاه پادشاهی عربستان سعودی هدیه کرد که وزارت خارجه آمریکا قیمت آن را 39 هزار و 915 دلار برآورد کرد.

عطرها همانند نوشیدنی‌های الکلی که به رئیس‌جمهوری آمریکا هدیه می‌شوند، طبق "سیاست سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا" با آن رفتار می‌شود. سرویس مخفی به این سوال که این چه نوع سیاستی است، پاسخی نداده است.

در 28 مارس 2014، پادشاهی آل سعود به چندین تن از مشاوران ارشد اوباما هدایایی داد که آنها هم نمی‌توانند هدایا را نگه دارند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا یکی از زنان این گروه بود که ساعت مچی طلا سفید شبیه دستبند دریافت کرد که ارزش آن 5370 دلار بود. مردان شامل تمام مشاوران ارشد شورای امنیت ملی هدایای مشابهی دریافت کردند که ارزش هر کدام از آنها 8170 دلار بود.

انتهای پیام

کد N1047175

وبگردی