آفتاب
90 روز تا انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس بخوانند

داوطلبان انتخابات مجلس بخوانند

داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی هنگام مراجعه برای ثبت‌نام باید گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل یاد شده در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که در تاریخ مقرر اخذ کرده‌اند را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده جهت ثبت نام و اعلام داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش مراکز ثبت نام قرار نمی‌گیرد.

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود، از ۲۸ آذرماه آغاز و تا ۴ دی‌ماه ادامه خواهد یافت.

روند بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و قوه قضاییه از ۲۹ آذر تا ۹ دی انجام می‌شود.

داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نمی‌شود فرصت دارند که از ۱۶ دی ماه تا ۱۹ دی شکایت خود را اعلام کنند. فرصت رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان از۲۰ بهمن تا ۲۶ بهمن خواهد بود. همچنین داوطلبان انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری می‌توانند از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.

ضرورت رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات

سیدمرتضی بختیاری معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور بر ضرورت رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات تاکید کرد.

وزیر دادگستری

وی در جمع دادستان‌های سراسر استان یزد، اظهار کرد: عده‌ای با خیال این که جرائم در فضای مجازی قابل رصد نیست، تبلیغات زودرس یا فضای اتهام و تخریب را علیه سایر نامزدها و داوطلبان شرکت در انتخابات ایجاد می‌کنند که این کار بیش از همه به اعتماد مردم لطمه می‌زند.

بختیاری تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد تا نه حقی از نظام تضییع شود و نه حقی از داوطلبین که با نیت خدمت به نظام وارد گود انتخابات شده‌اند.

تلاش‌ها برای تحقق حضور 30 درصدی زنان در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

هانیه گرایلیعضو مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: برای تحقق حضور 30 درصدی زنان در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان جلسات مشترکی با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری و نیز کمیته سیاسی حزب کارگزاران برگزار کرده‌ایم و در این زمینه به نتایج مشترک رسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: مجمع زنان اصلاح‌طلب با توجه به تقسیم کاری که در جبهه اصلاح‌طلبی انجام شده است،‌ فعالیت حزبی خود را برای انتخابات آتی آغاز کرده است و به شدت تلاش می‌کند تا همگرایی و هماهنگی کاملی بین تمام فعالان اصلاح‌طلب زن به وجود آید و با تاسی به الگوهای سیاسی مناسب، زمینه مشارکت سیاسی تمامی آن‌ها فراهم آید تا شاهد حضور30 درصدی زنان در لیست‌های انتخاباتی باشیم.

سهم‌خواهی برخی طیف‌های اصولگرا سرعت ائتلاف را کاهش داده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: دیدار آیت‌الله یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی در کاهش شکاف طیف‌های اصولگرا و ایجاد همگرایی در این جریان سیاسی موثر است.

سبحانی‌نیا

وی گفت: درک شرایط سیاسی کشور و لزوم همگرایی اصولگرایان برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی اسفندماه بزرگان اصولگرا را بر دیدار و گفت‌وگو و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر ترغیب کرده است.

وی در عین حال با تایید سهم‌خواهی برخی طیف‌های اصولگرا و تاثیر آن در کند شدن سرعت همگرایی در جریان اصولگرا، گفت: اگر سهم‌خواهی برخی طیف‌های منفرد جریان اصولگرا از بین برود، ائتلاف و همگرایی در جریان اصولگرا سرعت می‌گیرد.

برای تضمین امنیت انتخابات، همه باید تابع قانون باشند

جواد عامری قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت:‌ برای تضمین امنیت انتخابات تمام نهادهای مسئول،‌ ناظر و احزاب و جریان‌های سیاسی باید تابع قانون باشند و نیز سوء استفاده‌ای از مسئولیت‌های دولتی انجام نشود.

وی با بیان این‌که «تبعیت از قانون، زمینه‌ساز امنیت انتخابات خواهد شد» اظهار کرد: باید بپذیریم که تضمین امنیت انتخابات درگرو حفظ امنیت کشور است، بنابراین نباید اجازه داد هرگونه اقدامی که امنیت کشور را مخدوش می‌کند رخ دهد.

معتدلین اصلاح‌طلب و اصولگرا جریان اعتدال را تشکیل می‌دهند

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است افراد معتدل در دو جریان اصلاحات و اصولگرایان، جریان اعتدال را تشکیل می‌دهند.

بشیری

وی در ارزیابی خود از آرایش جناح‌ها و جریان سیاسی در فضای انتخابات، گفت: در حال حاضر همه جریانات شامل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات برنامه داشته و در حال فعالیت هستند، در انتخابات امسال در کنار اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، جریان تازه اعتدال نیز شکل گرفته که شامل افراد معتدل همین دو جریان می‌شود.

جریان‌های سیاسی، جامعه را به سوی وحدت و مشارکت هدایت کنند

ابراهیم نکو عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: رفتار جریان‌های سیاسی شکل‌دهنده روند و جهت انتخابات است که اگر به درستی عمل شود موجب امنیت و شکوه انتخابات و بروز نکردن تخلف در انتخابات می‌شود.

وی گفت: وقتی جریان‌های سیاسی به درستی در انتخابات حضور نیافته و با طرح مباحثی در جامعه و تحت‌الشعاع قرار گرفتن فضای عمومی انتخابات موجب سلب امنیت عمومی جامعه می‌شوند باید قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی از جریان‌های سیاسی خواسته شود تا جامعه را به سمت و سوی وحدت و اتحاد و مشارکت هدایت کنند.

دولت باید وضعیت خود را در برابر جریانات افراطی مشخص کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد:‌ برای برقراری امنیت انتخابات دولت باید وضعیت خود را در برابر جریانات افراطی و تندرو مشخص کند.

وی درباره تامین امنیت فضای انتخاباتی کشور اظهار کرد: تامین امنیت در عرصه سیاسی به خصوص دررابطه با انتخابات متوجه خود دولت است، دولت باید وضعیت خودش را در برابر جریانات افراطی و تندرو مشخص کند و موضع‌گیری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال انتخابات حداکثری هستیم و بناست همه جریانات سیاسی با بینش‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی در عرصه حضور داشته باشند،‌ لازمه این حضور برخورداری از امنیت اجتماعی- سیاسی است.

شایسته سالاری باید جای سهم خواهی را بگیرد

یک عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: بخشی رفتارها برخواسته از بی اخلاقی سیاسی عده‌ای است که به دنبال مخدوش کردن فضای تعامل و وفاق احزاب با یکدیگر هستند و اگر نه کدام حزب پیش از ثبت نام نامزدها و تأیید صلاحیت آن‌ها دست به اعلام لیست‌های انتخاباتی و مهره سوزی می‌کند؟!

محمد کیهانی از تشکیل شورای سیاست‌گذاری و کمیته تدوین برنامه‌های کشوری حزب ندای ایرانیان در تهران خبر داد و گفت: بر همین اساس و پس از دریافت مصوبه سراسری حزب، شعبه استان اصفهان نیز احسان محسنی را به عنوان رییس ستاد انتخابات استانی در اصفهان انتخاب و معرفی کرد و در حال حاضر ندای ایرانیان در استان اصفهان مراحل ابتدایی تشکیل این ستاد را می‌گذراند.

کیهانی با رد هر گونه لیست منتسب به حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد اعلام لیست‌های انتخاباتی در فضاهای مجازی بوده‌ایم بخشی از این حرکات برخاسته از گمانه زنی افراد است و بخشی دیگر ناشی از ماجراجویی یک عده برای سنجش میزان مقبولیت برخی چهره‌هاست اگر چه نمی‌توان از این نکته غافل شد که بخشی از این رفتارها برخواسته از بی اخلاقی سیاسی عده ای است که به دنبال مخدوش کردن فضای تعامل و وفاق احزاب با یکدیگر هستند و اگر نه کدام حزب پیش از ثبت نام نامزدها و تأیید صلاحیت آن‌ها دست به اعلام لیست‌های انتخاباتی و مهره سوزی می‌کند؟!

حضور پرشور مردم در انتخابات طمع دشمنان را کم می‌کند

علی اصغر طهماسبیرئیس ستاد انتخابات استان گلستان گفت: هرچه حضور مردم در عرصه انتخابات پرشور تر باشد، طمع دشمن نیز کمتر خواهد شد.

وی در جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان گلستان اظهار کرد: برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند، با حضور گسترده مردم راهبردهای اساسی ستاد انتخابات استان است که در این بین کمیته اطلاع‌رسانی نقش بسیار پررنگی در برگزاری انتخاباتی هرچه باشکوه‌تر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: همه ما دارای سلایق سیاسی و شخصی خودمان هستیم اما زمانی‌ که صحبت از انتخابات به میان می‌آید، همه مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید فارغ از تمام گرایشات حزبی و جناحی امانتدار آراء مردم باشند.

مجلس بعد اصلاح طلب خواهد بود اگر...

دبیر حزب ندای ایرانیان شعبه البرز گفت: اگر اصلاح طلبان در کشور بتوانند به لیست واحدی دست یابند، اکثریت کرسی‌های مجلس آینده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

حیدر سمیرکرم گفت: علاوه بر نیاز به لیست واحد انتخاباتی بین اعتدالگرایان و اصلاح طلبان، شورای نگهبان نیز باید در تعیین صلاحیت‌ها براساس مستندات قانون و متناسب با مراجع چهارگانه رفتار کند.

وی افزود: از نظر سیاسی نیز باید میان مجلس آینده و دولت اعتدال یک اجماع فکری به وجود بیاید تا این روند خروج از بحران تسهیل شود.

سمیر کرم در ادامه به جو سیاسی استان البرز اشاره کرد و گفت: فضای سیاسی و انتخاباتی البرز همچنان مبهم بوده و شفاف نیست و به نظر می‌رسد فعالین هر جناح به خصوص اصلاح طلبان در انتظار نظر شورای نگهبان برای رد و یا تایید نمایندگان خود هستند.

دبیر حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان البرز یادآور شد: دغدغه‌ای که اصلاح طلبان در خصوص تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان دارند در میان اصولگرایان وجود ندارد بنابراین هنوز نمی‌توان در خصوص جزییات فضای سیاسی البرز صحبت کرد.

حرکت‌های دور از ادب را نباید به پای پویایی مجلس گذاشت

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: مجالس باید سیر تکاملی را طی کرده، نسبت به دوره قبل بهتر شوند و شرایط کشور را با دقت ترسیم کنند.

جواد آرین‌منش گفت: در برخی موارد نباید دعواهای جناحی کم اثر را به حساب پویایی مجلس بگذاریم، معتقدم که برخی افراد افراطی در این مجلس به حواشی پرداختند و گاهی چوب لای چرخ مذاکرات و برجام گذاشتند، بنابراین این نوع حرکت‌ها را که از دایره ادب دور است را نباید به حساب پویایی مجلس بگذاریم.

آرین منش

دبیر حزب موتلفه خراسان رضوی تصریح کرد: معتقدیم نظام دموکراسی و مردم سالاری بدون احزاب بزرگ‌ و فراگیر ناقص و ابتر است، تا زمانی که چنین تشکل‌هایی نداشته باشیم انتخاب‌های ما روی موج‌ها و نه روی عقلانیت، مطالعات، تدبیر و برنامه صورت می‌گیرد، لذا حتما باید به سمتی پیش برویم که احزاب بزرگ و فراگیر تشکیل دهنده دولت و مجلس باشد.

وی افزود: خوب است که زنان به عنوان نمایندگان اقشار مختلف در مجلس حضور داشته باشند به شرطی که توانایی و شرایط لازم را برای قانونگذاری دارا باشند، در این حالت اگر تعدادشان از مردان بیشتر هم باشد مشکلی وجود ندارد، در واقع مجلس مناسب مجلسی است که در آن جوانان نخبه و فرهیخته، زنان توانمند و متفکر و هم از نیروهای مجرب و باسابقه در آن باشد.

اصفهان در گردونه انتخابات

فعالیت‌های انتخاباتی در اصفهان همانند دیگر مناطق کشور از فعالیت‌های درون‌حزبی به فعالیت‌های آشکار رسیده است و انتشار لیست‌های و جلساتی که در گوشه گوشه شهر برگزار می‌شود نشان از آن دارد که تنور انتخابات در اصفهان گرم شده است. متن گزارش ایسنا در این رابطه را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد N1047088

وبگردی