آفتاب
/گزارش/

"سلیمان فرنجیه" کاندیدای توافقی ریاست جمهوری لبنان می‌شود؟

"سلیمان فرنجیه" کاندیدای توافقی ریاست جمهوری لبنان می‌شود؟

کاندیداتوری "سلیمان فرنجیه"، ریس جریان "المرده" برای ریاست جمهوری لبنان از موضوعات به روز و مورد بحث این روزهای لبنان است. موضوع از روزی قوت گرفت که شایعه دیدار وی با سعد حریری، رییس حزب المستقبل لبنان در پاریس مطرح شد. براساس اخبار موجود حریری آمادگی خود را برای حمایت از کاندیداتوری فرنجیه اعلام کرده است. این یعنی این که المستقبل که ستون اصلی جریان 14 مارس لبنان به شمار می‌رود از حمایت از کاندیداتوری سمیر جعجع و امین جمیل عقب نشینی کرده است؛ امری که بی شک منجر به بروز واکنش‌های متفاوتی در میان 14 مارس لبنان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، شواهد و روند گفتگوهای جاری نشان می‌دهد سلیمان فرنجیه برای این امر آمادگی دارد. فرنجیه در جریان دیدار با هیئتی از کلیسای مارونی لبنان که برای همین منظور با وی دیدار و گفتگو کردند اعلام کرد که این برنامه از زمانی به میان آمده است که طرح ریاست جمهوری از آن 8 مارس و نخست وزیری برای 14 مارس به میان آمده است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش در یکی از سخنرانی هایش اعلام کرد که آماده ورود فراگیر و گسترده برای حل و فصل همه مشکلات سیاسی لبنان از جمله موضوع ریاست جمهوری است. در آن وقت سید حسن نصرالله از طرح خویش به صراحت چیزی نگفت به خصوص آن که کاندیدای اصلی حزب‌الله برای ریاست جمهوری لبنان میشل عون "رییس جریان آزاد ملی" است و وی در همین رابطه تاکید کرد هر راه حلی در این باره باید از مسیر میشل عون عبور کند.

در همین رابطه سلیمان فرنجیه تاکید کرده است اگر هدف از طرح اسم وی ایجاد اختلاف بین او و میشل عون است، این هدف هرگز محقق نمی‌شود. این در حالی است که وی بارها اعلام کرده همیشه پشت سر میشل عون است و او است که کاندیدای اول وی برای ریاست جمهوری به شمار می‌رود.

فرنجیه معتقد است که قوانین انتخاباتی مربوط به نمایندگان مجلس و تقدم انتخابات پارلمانی بر انتخاب رییس جمهور در شرایط کنونی محقق نمی‌شود و باید به دنبال راه حل‌های جایگزینی باشیم که منجر به اتفاق نظر همگان و برون رفت از انسداد سیاسی کشور شود.

همه کارشناسان سیاسی لبنان می‌دانند که پیدا کردن فرمولی برای مشکلات سیاسی لبنان و از جمله انتخاب رییس جمهور باید از میان راهی عبور کند که در لبنان به توافق منطقه‌ای و بین‌المللی شهرت یافته است. براساس این دیدگاه در کشورهای منطقه ایران، سوریه و سعودی و در میان کشورهای فرامنطقه ای آمریکا و فرانسه باید به توافقی قبلی دست یابند تا دود سفید از پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور خارج شود. اما با تحولات جدید سوریه و حضور پرقدرت روسیه در سوریه یک قطب جدید به کشورهای فرامنطقه ای اضافه شده است برهمین اساس در هرگونه تحولات لبنان باید دیدگاه مسکو را هم درنظر گرفت. با قدرت یافتن دیدگاه روسیه عملا دیدگاه سوریه نیز به رغم جنگ داخلی در این کشور نیز با قوت بیشتری وارد می شود.

در همین جا این سوال پیش می‌آید آیا سلیمان فرنجیه که از حمایت کنندگان بسیار جدی و مهم سوریه و مقاومت اسلامی در لبنان است آیا مجال رسیدن به کاخ ریاست جمهوری لبنان را پیدا می‌کند؟ آیا با توجه به مواضع فرنجیه در قبال مقاومت و رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه از وی حمایت می‌کنند؟ آیا در حالی که روابطی قوی و مستحکم بین فرنجیه و بشار اسد وجود دارد پادشاهی سعودی حاضر است بر سر ریاست جمهوری فرنجیه توافق کند؟

سلیمان فرنجیه دارای روابط شخصی با بشار اسد رییس جمهور سوریه است و وی بارها در طول چهار سال اخیر به این موضوع و جلسات دو جانبه دوستانه با بشار اسد اشاره کرده و تاکید کرده هرگز این موضوع را مخفی نمی کند و وی مدافع سرسخت نظام سوریه است. موضع وی در قبال مقاومت اسلامی که دیگر بر همگان روشن است و وی فردی مورد وثوق برای حزب‌الله لبنان است و علی‌القاعده حزب‌الله مشکلی برای کاندیداتوری وی ندارد اما موضع حزب‌الله که بارها اعلام و تاکید کرده است گویای آن است که کاندیدای اول حزب‌الله میشل عون است و اگر قرار است راه حل دیگری پیدا شود باز هم این میشل عون است که باید در این خصوص اعلام نظر کند. براساس این دیدگاه اگر قرار است عون از کاندیداتوری عقب نشینی کند و جایش را به سلیمان فرنجیه بدهد لازم است تا پس از گفتگوهای عون و فرنجیه این موضع اعلام و نهایی شود.

سلیمان فرنجیه در میان شخصیتهای سیاسی لبنانی به شکل عام و در میان شخصیتهای سیاسی مسیحی لبنانی به شکل خاص دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. وی معروف به شفافیت و صداقت است و مواضع سیاسی خود را هرگز پنهان نمی کند. مثلا هیچگاه در لفافه از روابطش با مقاومت یا سوریه صحبت نمی‌کند، اگر موضعی در قبال برخی تحولات و جریانات لبنان و منطقه دارد با شفافیت و صراحت بیان می‌کند. از همین رو است که مواضع وی در قبال سوریه و مقاومت زبانزد عام و خاص در لبنان است.وی از نظر مواضع سیاسی فردی ملی در لبنان به شمار می‌رود و از روابط خوبی با جناح‌های مختلف سیاسی لبنان برخوردار است.

حتی اگر فرض بر آن باشد که سلیمان فرنجیه شانس بالایی برای ریاست جمهوری لبنان پیدا کرده است اما موضوعات بسیاری است که می‌تواند لبنان را همچنان در انسداد سیاسی نگهدارد از همین رو است که چنانچه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله پیشتر گفته بود این موضوع باید در قالب حل و فصل فراگیر در لبنان باشد.

اگر بنا بر آن باشد که ریاست جمهوری لبنان حل شود آنگاه موضوع نخست وزیری چه میشود؟ آیا معنای حضور فرنجیه در پست ریاست جمهوری، حضور سعد حریری در پست نخست وزیری است؟ آنگاه موضوع وزارتخانه‌های کلیدی مثل وزارت دفاع، امور خارجه، وزارت کشور و اقتصاد چه می‌شود؟ از همه مهمتر موضوع فرماندهی ارتش لبنان به کجا می انجامد؟ همه این ها همان چیزی است که از سوی سید حسن نصرالله در قالب حل و فصل فراگیر مشکلات لبنان طرح شده است، اموری که همه نیاز به توافق سیاسی همه طرف‌ها دارد.

جریان المرده به ریاست سلیمان فرنجیه و جریان آزاد ملی لبنان به ریاست میشل عون هر دو، دو هم پیمان مهم و استراتژیک حزب‌الله در لبنان و تحولات منطقه و سوریه به شمار می‌روند. میشل عون براساس توافق سیاسی با حزب‌الله از نظام سوریه در مقابله با تروریسم حمایت کرد، دخالت نظامی حزب‌الله در سوریه را تایید و در تمامی مراحل سخت سیاسی لبنان از حزب‌الله حمایت کرده است و این در حالی است که جریان آزاد ملی لبنان بیشترین تعداد نمایندگان مسیحی در پارلمان را دارد یا به زبانی دیگر صاحب بزرگترین فراکسیون مسیحی در پارلمان است اما حجم پارلمانی المرده فقط در 4 نماینده مسیحی خلاصه می شود. روشن است که هرگونه توافقی برای کاندیداتوری فرنجیه باید از مسیر میشل عون عبور کند و این همان درخواستی است که حزب‌الله داشته است.

حزب المستقبل و شخص سعد حریری در طول یک سال و هفده ماه اخیر چندی بار از کاندیداتوری میشل عون برای ریاست جمهوری صحبت کرده اما هر بار به دلایلی از این موضوع خود عبور کرده است. برخی از کارشناسان سیاسی که مواضع المستقبل و حریری را بدبینانه نگاه می کنند معتقدند حریری ممکن است دست آخر از موضع خود عقب نشینی و حمایت از فرنجیه را همچون میشل عون پس بگیرد، از همین رو جریان 8 مارس باید به هوش باشد که صفوف خود را به دلیل چنین طرحی متفرق نکند.

انتهای پیام

کد N1047024

وبگردی