آفتاب

جزئیات پیش‌نویس سازمان ملل برای حل بحران یمن

جزئیات پیش‌نویس سازمان ملل برای حل بحران یمن

ایسنا نوشت: شبکه خبری "المیادین" جزئیاتی از پیش‌نویس طرح پیشنهادی فرستاده سازمان ملل به یمن را که پس از سفرش به ریاض به انصارالله ارائه کرده بود منتشر کرد. از جمله مسائل اصلی ذکر شده در این پیش‌نویس توافق برای آتش بس دائم و پایدار در یمن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، در طرح پیشنهادی اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن که اخیرا آن را به هیات "انصارالله" و "حزب کنگره ملی یمن" ارائه کرده آمده که دعوتنامه‌هایی برای مشارکت در مذاکرات ژنو ارسال خواهد شد و این دعوتنامه‌ها شامل عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، عارف الزوکا، دبیرکل کنگره ملی یمن و محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله است.

در این سند تاکید شده است: مذاکرات میان دو هیات برگزار خواهد شد که هر هیات متشکل از شش نماینده مذاکره کننده و چهار مشاور است. هر هیاتی نیز باید از اختیارات کامل برای مذاکره بر سر توافق‌نامه‌های الزام‌آور برخوردار باشد.

در پیش‌نویس طرح مذکور به اهمیت نتایج مذاکرات ملی و قطعنامه شورای امنیت درباره یمن اشاره و تاکید شده است: از جمله مسائل اصلی ایجاد چارچوب کلی برای بازگشت به روند انتقال سیاسی مسالمت آمیز و منظم است. باید چارچوب کلی و نقشه راهی را ترسیم کرد که بر سر اقدامات و جدول زمانی آن توافق شود.

در این پیش نویس تاکید شده است: از جمله مسائل اصلی مطرح شده مذاکره برای رسیدن به توافق درباره آتش‌بس دائم و پایدار، عقب نشینی شبه نظامیان از شهرها، توافق با اقدامات امنیتی موقت و چگونگی برخورد با سلاح‌های سنگین و سبک است.

49261

کد N1047022

وبگردی