آفتاب
با هشدار درباره اعدام فعالان این کشور؛

عفو بین‌الملل: عربستان از مساله "مبارزه با تروریسم" بهره‌برداری سیاسی می‌کند

عفو بین‌الملل: عربستان از مساله "مبارزه با تروریسم" بهره‌برداری سیاسی می‌کند

سازمان عفو بین الملل ضمن هشدار به مسئولان آل سعود درباره اعدام ده‌ها تن از جمله فعالان شرکت کننده در تظاهرات مخالفان، اعلام کرد: عربستان از مساله "مبارزه با تروریسم" به عنوان بهانه‌ای درجهت بهره برداری از اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد، سازمان عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد: افزایش موارد اعدام در داخل عربستان طی سال جاری میلادی باعث می‌شود که ما با جدیت بسیار با این گونه گزارش‌ها تعامل کنیم.

این گزارش در پی انتشار خبری از سوی روزنامه "عکاظ" عربستان مبنی بر این که 55 تن منتظر اعدام هستند، منتشر شد.

در این گزارش آمده که شش فعال از منطقه "العوامیه" در استان شیعه نشین "القطیف" پس از آنکه در محاکمه‌های نا عادلانه محکوم شدند، با حکم اعدام رو برو هستند.

معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل درخصوص این اقدامات عربستان گفت: مشخص است که مسئولان عربستانی از مساله مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه‌ای جهت بهره برداری از اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: سه تن از شش فعال عربستانی که در القطیف حبس شده‌اند، کودک هستند و تاکید کرده‌اند که برای گرفتن اعتراف‌ها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و این سه تن علی النمر، عبدالله زاهر و حسین مرهون هستند.

یکی از کارسناسان و پژوهشگران عفو بین الملل نیز اقدام عربستان در منکر شدن جنایت‌هایش را محکوم کرده و خواهان انجام تحقیقات فراگیر و غیر جانبدارانه در مورد شکنجه‌ها شد و گفت: این حکم‌های اعدام نباید اجرا شود، سازمان عفو بین الملل مخالف مجازات مرگ است، حال شرایط هرگونه‌ای که می‌خواهد باشد.

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" نیز در مقاله‌ای گزارش داد که مسئولان آل سعود در سال جاری 151 تن را به اعدام با شمشیر کرده‌اند، اما حکم‌های جدید اعدام در نوع خود بی‌سابقه خواهد بود، چرا که به بهانه "انجام اقدامات تروریستی" صورت می‌گیرد.

برادر بزرگ‌تر علی النمر که بادزاشت وی انتقادهای بین المللی گسترده‌ای را به دنبال داشته است، با بیان این که برادرش علی در سن 17 سالگی بازداشت شد، عنوان داشت: دیدم که بینی وی شکسته است، زمانی که از او پرسیدم که چه اتفاقی افتاده است، او گفت که همه در اینجا مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N1047005

وبگردی